شاید در ابتدا بهتر است تعریفی از لاجورد داشته باشیم تا با شناخت آن به اهمیت استفاده از آن پی ببرید. لاجورد یا آزوریت از سنگ های دگرگونی به رنگ آبی است که سنگی ارزشمند بوده و در برخی صنایع مورد استفاده قرار می گیرد در نقاشی ساختمان نیز سنگ لاجورد را پودر کرده و برای تغییر رنگ سفید به طیف رنگ آبی و همچنین افزایش قدرت پوشش دهی رنگ های ساختمانی استفاده می شود.

این سنگ به طور طبیعی از طبیعت استخراج شده و به پودر تبدیل می شود تا بتوان از آن در نقاشی ساختمان ، نقاشی های هنری ، مجسمه سازی و … استفاده کرد.این پودر ها در بسته بندی هایی در بازار به فروش می رسند اما باید بدانید که لاجورد طبیعی گرانقیمت بوده و به همین دلیل لاجورد مصنوعی نیز در بازار موجود است که قیمت پایین تری دارد اما از نظر کیفیت رنگ به هیچ وجه قابل مقایسه با لاجورد طبیعی نیست.

لینک های مفید:
رنگ آمیزی درب چوبی

 

تأثیر لاجورد در رنگ پلاستیک چیست؟

پودر لاجورد

معرفی رنگ پلاستیک و لزوم استفاده از لاجورد در این رنگ

رنگ پلاستیک در دو نوع نیمه پلاستیک و تمام پلاستیک در بازار عرضه می شود که رنگ تمام پلاستیک از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار بوده و نسبتاً قابلیت شستشو دارد اما رنگ نیمه پلاستیک به هیچ وجه قابلیت شستشو نداشته و در برابر سایش نیز مقاومتی ندارد.

رنگ های پلاستیک بوی بسیار ملایمی داشته و دوستدار محیط زیست هستند سرعت اجرایی این رنگ ها بالا بوده و سهولت اجرای آنها موجب شده تا افراد کم تجربه نیز با کمی دقت و تمرین بتوانند آن را اجرا کنند.حلال رنگ پلاستیک آب است و مقاومتی در برابر شستشو ندارد از این رو از این دسته رنگ ها برای رنگ آمیزی نقاط دوراز دسترس مانند سقف ها و مکان هایی که به طور موقت مورد استفاده قرار می گیرند و یا رفت و آمد در آنها بسیار کم است، استفاده می شود.

اما علت اینکه این رنگ همچنان جایگاه خود را در میان رنگ های متنوع و باکیفیت از دست نداده این است که قیمت رنگ نیمه پلاستیک بسیار مناسب بوده و استفاده از آن صرفه اقتصادی دارد اما رنگ های تمام پلاستیک گرانقیمت هستند ولی چون کیفیت خوبی داشته و مزایای بسیاری دارند همچنان مورد توجه مشتریان قرار می گیرند.

رنگ پلاستیک قابل شستشو داریم؟

چرا از لاجورد در رنگ پلاستیک استفاده می شود؟

پودر لاجورد

رنگ های پلاستیک پوشش دهی ضعیف تری نسبت به دیگر رنگ ها دارند از این رو در هنگام اجرای این رنگ باید از مقدار بیشتری رنگ استفاده شود .اما اینکه لزوم استفاده از لاجورد در این رنگ چیست باید بگوییم که لاجورد قادر است پوشش دهی رنگ را تقویت کرده و می توان طیف رنگ آبی را با آن در رنگ پلاستیک ایجاد کرد از این رو می توان گفت پودر لاجورد ماده ای ضروری برای اجرای هرچه بهتر رنگ پلاستیک است.

طیف رنگ آبی یکی از مزایای لاجورد است که اگر لاجورد طبیعی و اصل باشد شما می توانید با اضافه کردن مقدار مشخصی از پودر به رنگ، رنگ آبی مد نظرتان را با بهترین کیفیت بدست آورید و مقدار سیر یا روشن شدن رنگ به سلیقه ی شما بستگی دارد اما جالب این است که حتی اضافه کردن مقدار بسیار کمی لاجورد که شاید تغییر رنگی بسیار بسیار ناچیز در رنگ ایجاد کند در افزایش پوشش دهی رنگ مؤثر خواهد بود.

اما لاجورد ناخالص نیز تا حدودی مشکل گشا است و مورد استفاده قرار می گیرد چون این پودر ارزان قیمت بوده و صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

 

لینک های مفید:
قیمت رنگ جوتن

 

روش استفاده از پودر لاجورد در رنگ پلاستیک

در این مقاله با لزوم استفاده از این پودر در رنگ پلاستیک آشنا شدید حال باید بیاموزید که چگونه باید از پودر لاجورد در رنگ استفاده کنید؟

برای مخلوط کردن لاجورد با رنگ نباید این پودر را به طور مستقیم با رنگ مخلوط کرد بلکه باید آن را در ظرفی مناسب و تمیز با مقداری آب مخلوط کرده و آن قدر مخلوط کنید تا مخلوطی کاملاً یکدست بدست آید. مقدار پودر مورد استفاده به شما بستگی دارد که می خواهید چه طیف رنگی به دست آورید پس اگر نمی خواهید رنگ شما زیادی آبی شود بهتر است کم کم لاجورد را اضافه کنید تا به نتیجه  ی دلخواه برسید البته استادکاران نقاش ساختمان با توجه به تجربیاتی که کسب کرده اند سریع تر می توانند مقدار را برآورد کرده و استفاده کنند.

علت اینکه پودر مستقیماً به رنگ اضافه نمی شود این است که رنگ غلیظ است و این مسئله موجب می شود پودر لاجورد درون رنگ دون دون باقی مانده و پودر به خوبی باز نشده و نتواند در رنگ حل شود پس حتماً به این مسئله توجه کرده و پودر را با آب مخلوط کنید و مخلوط صاف و یکدست را به رنگ اضافه کنید.

رنگ ها برای اجرا باید به غلظت مناسب رسانده شوند چون غلظت زیاد رنگ اجازه نمی دهد رنگی صاف و یکنواخت روی سطح ایجاد شود پس رنگ را با مقدار مشخصی حلال که در این رنگ حلال آب است مخلوط کنید و مخلوط آب و لاجورد را نیز اضافه کنید تا رنگ رقیق شده و آماده ی اجرا شود.

شاید به شما بگویند رنگ را به غلظت مناسب رسانده و سپس مخلوط آب و لاجورد را به آن اضافه کنید اما ما به شما می گوییم اگر تجربه ی کافی در رابطه با رقیق کردن رنگ را ندارید برای جلوگیری از رقیق شدن بیش از حد رنگ و متعاقباً از بین رفتن کیفیت رنگ، بهتر است مخلوط لاجورد و آب را هم همزمان با آب اضافه کنید تا مبادا رنگ زیادی رقیق شود.

حلال های رنگ ها

نسبت اضافه کردن آب به رنگ پلاستیک نسبت 40 به 60 است اما توجه داشته باشید که برند و کیفیت رنگ ها در میزان اضافه کردن حلال تأثیر گذار است و ممکن است میزان آب اضافه شده برای یک حجم مشخص از رنگ پلاستیک، با همان حجم رنگ اما از برند دیگر متفاوت باشد.پس در مخلوط کردن آب به رنگ دقت کرده و این کار را با مقدار کمتری آب شروع کنید.

حال که رنگ را به غلظت مناسب رسانده اید و به خوبی مخلوط کرده اید نوبت به صاف کردن رنگ می رسد توجه داشته باشید که این مرحله بسیار ضروری است و در صورت صاف نکردن رنگ ممکن است وجود ناخالصی ها در رنگ تمام کیفیت و زیبایی رنگ آمیزی شما را از بین ببرد پس رنگ را با صافی های مخصوص و یا جوراب زنانه به خوبی صاف کنید تا ناخالصی ها از رنگ جدا شود سپس رنگ آمیزی را اجرا کنید.

رنگ پلاستیک اجرایی راحت و سریع دارد و می توان آن را با قلمو ، غلطک و یا پیستوله اجرا کرد اما پیشنهاد می کنیم اگر تجربه ی کمی در کار رنگ آمیزی دارید از غلطک استفاده کنید چون استفاده از این ابزار بسیار ساده و کار اجرایی با آن بسیار باکیفیت و زیبا خواهد بود.
اگر از رنگ نیمه پلاستیک برای رنگ آمیزی استفاده می کنید می توانید خود با کمی دقت کار را اجرا کنید اما اگر از رنگ  تمام پلاستیک استفاده می کنید کار را به استادکار بسپارید تا هزینه ای که برای این رنگ گرانقیمت پرداخت کرده اید از بین نرود.