رنگ پلاستیک قابل شستشو یکی از انواع رنگ‌های پلاستیکی است که دارای خاصیت شستشوپذیری است. این رنگ‌ها به دلیل وجود رزین‌های خاص در ترکیب خود، می‌توانند در برابر آب و مواد شوینده مقاومت خوبی داشته باشند.

 

لینک های مفید:
قیمت نقاشی ساختمان 1402

مزایای رنگ پلاستیک قابل شستشو

  • قابلیت شستشو: یکی از مهم‌ترین مزایای رنگ پلاستیک قابل شستشو، قابلیت شستشوپذیری آن است. این رنگ‌ها را می‌توان با آب و مواد شوینده ملایم به راحتی تمیز کرد.
  • دوام و ماندگاری بالا: رنگ پلاستیک قابل شستشو دارای دوام و ماندگاری بالایی است. این رنگ‌ها می‌توانند در برابر عوامل طبیعی مانند نور خورشید، باران و برف مقاومت خوبی داشته باشند.
  • سهولت اجرا: رنگ پلاستیک قابل شستشو به راحتی اجرا می‌شود. این رنگ‌ها را می‌توان با غلطک، قلم مو یا پیستوله اجرا کرد.

 

چه عللی می تواند موجب شره رنگ شود؟

انواع رنگ پلاستیک

همانطور که در بالا گفته شد رنگ پلاستیک به دو متریال نیم پلاستیک (غیر قابل شست و شو) و تمام پلاستیک (قابل شست و شو) تقسیم میشوند.

رنگ نیم پلاستیک

رنگ های نیم پلاستیک کاملاً غیر قابل شستشو بوده و حتی نمی توان سطح آن را با دستمالی نمناک پاک کرد چون این رنگ قدرت تحمل سایش را نداشته و به راحتی از سطح پاک می شود. شاید بتوان با قاطعیت گفت بزرگترین ایراد این رنگ همین است و موجب می شود عمر و دوام رنگ کاهش پیدا کند اما خصوصیاتی همچون ارزان قیمت بودن ، سرعت اجرایی بسیار بالا ، حلال آب ، بدون بو بودن و سهولت در اجرا، که موجب می شود حتی افراد کم تجربه نیز بتوانند با کمی دقت و تمرین آن را اجرا کنند پس این رنگ همچنان ارزش باقی ماندن در میان رنگ های ساختمانی را دارد.

رنگ های نیم پلاستیک با خصوصیاتی که از آن گفته شد برای رنگ آمیزی نقاط دور از دسترس مانند سقف ها و اتاق هایی که کمتر مورد استفاده قرار می گیرند و رفت و آمد در آنها کم است و همچنین اتاق ها و مکان هایی که به مدت محدودی قصد استفاده از آن را دارید انتخابی بسیار مناسب است تا هزینه نقاشی را تا حد بسیار زیادی کاهش داده و سطوحی زیبا ایجاد کرد.

اما در رابطه با رنگ تمام پلاستیک موضوع فرق می کند این رنگ خصوصیات ممتازی دارد که آن را رنگی قدرتمند در رقابت با رنگ های ساختمانی قرار داده است در ادامه این مقاله بیشتر با این رنگ آشنا خواهید شد.

رنگ نانو در نقاشی ساختمان

آیا رنگ پلاستیک قابل شستشو داریم؟

در ابتدا یک جواب کلی به این سؤال می دهیم پاسخ این است که هیچ رنگ پلاستیکی وجود ندارد که شما با آن بتوانید مانند رنگ های  روغنی برخورد کنید و صد درصد در برابر شستشو و رطوبت مقاومت نشان دهند اما شاید در سایت های دیگر بخوانید که رنگ پلاستیک قابل شستشو داریم .

 

لینک های مفید:
اجرای اپوکسی

حال چرا این سخن گفته می شود و آیا این مطلب صحت دارد یا خیر ؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم این سخن صحت دارد اما به شریطی که به میزان و طریقه ی شستشوی این رنگ ها توجه کنید .بله رنگ تمام پلاستیک رنگی مقاوم و باکیفیت است و می توان با دستمالی نمناک آن را به خوبی اما با ملایمت تمیز کرد اما نمی توان مانند رنگ های روغنی از ماده ی شوینده و یا با شدت رنگ را شستشو داد .

دون دون شدن رنگ

رنگ تمام پلاستیک متماز از رنگ نیم پلاستیک است این رنگ از ترکیبات مقاوم و مرغوب تری تهیه شده و می توان از آن در دیوار ها و سقف استفاده کرد استفاده از این رنگ مزایای بسیاری دارد

اما معایب رنگ  تمام پلاستیک چیست؟

با وجود مزایایی که از این رنگ گفته شد شاید عیب آن به نظر مهم نباشد اما در واقع این نقص بسیار مهم است چون هزینه در نقاشی ساختمان باید با میزان کیفیت و عمر رنگ اجرایی تناسب داشته باشد .

بله همان طور که متوجه شدید رنگ تمام پلاستیک قیمت بالایی دارد پس وقتی  بتوان با همان هزینه رنگ روغنی بسیار مقاوم تر و با کیفیت تر از رنگ تمام پلاستیک تهیه کرد چرا باید رنگ تمام پلاستیک انتخاب شود؟

اما نکته بسیار مهمی در این انتخاب وجود دارد و آن اینکه رنگ های روغنی دیر خشک می شوند سرعت اجرایی کندی دارند اجرای آنها سخت بوده و افراد کم تجربه نمی توانند آن را به خوبی اجرا کنند و از همۀ اینها مهم تر اینکه رنگ های روغنی محیط زیست را آلوده می کنند و با گازهای سمی که از آنها برمی خیزد هم به سلامت افراد و هم به محیط زیست آسیب وارد می شود در حدی که اگر در محیطی بسته اجرا شوند مطمئناً افراد حاضر در آنجا دچار مسمومیت می شوند.

همچنین رنگ های روغنی با حلال نفتی قابلیت اشتعال بالایی دارند در حدی که با کوچکترین جرقه در هنگام رقیق کردن رنگ و اجرا احتمال آتش سوزی وجود دارد.در صورتی که رنگ های پلاستیک با حلال آب ضد حریق هستند و می توان با خیالی آسوده حتی در فضایی کاملاً بسته از آنها استفاده کرد.

تفاوت رنگ تمام پلاستیک و نیمه پلاستیک

معایب رنگ پلاستیک قابل شستشو

با توجه به توضیحاتی که در بالا داده شد حال انتخاب با شماست که چه رنگی را می خواهید در نقاشی ساختمان استفاده کنید برخی به هزینه اهمیت نمی دهند پس استفاده از رنگ پلاستیک قابل شستشو را ترجیح می دهند تا از مزایای بسیار آن بهره مند شوند اما برخی دیگر به عمر و دوام کار بیشتر اهمیت می دهند تا مجبور نباشند در مدت زمان کوتاه تری مجدد برای کار رنگ آمیزی هزینه کنند پس رنگ روغنی را ترجیح می دهند .

اما به طور کلی باید بگوییم استفاده از رنگ نیم پلاستیک برای سقف ها و نقاط دوراز دسترس انتخابی بسیار مناسب است چون دسترسی به سطح کم است پس احتمال کثیف شدن و سایش رنگ پایین می آید و عمر و دوام آن افزایش می یابد و در عین حال هزینه ی نقاشی ساختمانتان کاهش خواهد یافت پس استفاده از این رنگ را به هیچ وجه از نقاشی ساختمانتان حذف نکنید.