رنگ های روغنی و پلاستیک از قدیمی ترین رنگ های ساختمانی هستند که از دیرباز در نقاشی ساختمان مورد استفاده قرار می گرفته اند و خوشبختانه هر دو این رنگ ها در کیفیت های درجه یک در کشورمان در حال تولید و عرضه هستند.امروزه اکثر افراد کمابیش از تفاوت رنگ روغنی با رنگ پلاستیک و ویژگی های این دو رنگ آگاهی دارند. اما ما این مقاله را برای تکمیل اطلاعات شما در این رابطه، مطالبی ارائه خواهیم کرد.

برای بررسی تفاوت رنگ روغنی با رنگ پلاستیک در ابتدا ویژگی های این دو رنگ،از جمله مزایا و معایب آنها را بررسی می کنیم.

تفاوت رنگ روغنی با رنگ پلاستیک

 

لینک های مفید:
نقاشی ساختمان

اجرای رنگ پلاستیک روی گچ

تفاوت رنگ روغنی با رنگ پلاستیک

ویژگی های رنگ روغنی

رنگ های روغنی بر پایه مواد شیمیایی تولید شده و در سه نوع مات ، نیمه مات و براق در نقاشی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند.از خصوصیات کلی این سه دسته رنگ روغنی می توان به :داشتن بوی نامطبوع و تولید گازهای سمی ،آلوده کننده محیط زیست ، قابل شستشو ، عمر و دوام طولانی ، سرعت خشک شدن و سرعت اجرایی کند و … اشاره کرد .اما در کنار این خصوصیات کلی هر کدام از سه دسته رنگ روغنی خصوصیات خاص خود را دارند که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

  • رنگ روغنی مات : این رنگ همان طور که از نامش پیداست نور را منعکس نمی کند از این رو عیوب گچکاری دیوار را به خوبی پوشش داده و نمایی بسیار جذاب و شیک ایجاد می کند این رنگ نسبت به رنگ روغنی براق از قابلیت شستشوی کمتری برخوردار بوده اما پوشش دهی بسیار بهتری دارد.
  • رنگ روغنی براق : این رنگ از قابلیت شستشوی بسیار بالایی برخوردار بوده و عایقی مناسب برای محافظت از سطوح فلزی و چوبی در برابر نفوذ رطوبت و آب است اما این رنگ به علت انعکاس قوی نور هر گونه عیوبی در سطح باشد به خوبی نمایان می کند و حتی رد قلمو نیز باقی می ماند از این رو از این رنگ برای رنگ آمیزی درب و پنجره و چهارچوب ها استفاده شده و رنگ آمیزی دیوار ها با آن پیشنهاد نمی شود.
  • رنگ روغنی نیمه مات : این رنگ از ترکیب دو رنگ مات و براق تهیه شده و به نسبت رنگ مات و براقی که استفاده شده رنگ می تواند کمی براق و یا کمی مات باشد و تنظیم میزان براقیت و ماتی آن به عهده اجرا کننده رنگ است .این رنگ از قدرت شستشوی ما بین رنگ مات و براق برخوردار بوده و برخی برای نقاط پررفت و آمد که نیاز به شستشو و تمیز کردن بیشتری دارند از این رنگ استفاده می کنند.

تفاوت رنگ روغنی با رنگ پلاستیک

رنگ آمیزی ساختمان اداری

ویژگی های رنگ پلاستیک

رنگ پلاستیک از رنگ های غیر قابل شستشو بوده و بر پایه آب می باشند استفاده از این رنگ همچنان از گذشته های دور تا به امروز ادامه داشته و مورد تأیید نقاشان ساختمان است البته استفاده از این رنگ محدود بوده و فقط برای سقف ها و اتاق های کم رفت و آمد و نقاط دور از دسترس و همچنین مکان هایی که برای مدت کوتاهی قصد استفاده از آنجا هست، پیشنهاد می شود.

از مزایای رنگ پلاستیک می توان به : بوی بسیار ملایم ، حلال آب ، سرعت اجرایی بالا ، سرعت خشک شدن بالا ، پوشانندگی قوی ،دوستدار محیط زیست و … اشاره کرد.

رنگ پلاستیک در دو نوع تمام پلاستیک و نیمه پلاستیک تولید و عرضه میشود:

  • رنگ تمام پلاستیک : این رنگ از مقاومت بالاتری نسبت به رنگ نیمه پلاستیک در برابر رطوبت برخوردار است اما قابلیت شستشو ندارد و قیمت آن بالا است.
  • رنگ نیمه پلاستیک : این رنگ از نظر کیفیت، درجه پایین تری نسبت به رنگ تمام پلاستیک دارد اما قیمت مناسب آن موجب شده در رنگ آمیزی سقف ها بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد.

تفاوت رنگ روغنی با رنگ پلاستیک

 

لینک های مفید:
اجرای پلی یورتان

رنگ آمیزی ساختمان اداری

تفاوت رنگ روغنی با رنگ پلاستیک

برای درک بهتر تفاوت رنگ روغنی با رنگ پلاستیک در ادامه به مقایسه تمامی خصوصیات این دو رنگ خواهیم پرداخت تا کاملاً تفاوت رنگ روغنی با رنگ پلاستیک را بشناسید.

  1. رنگ روغنی قابلیت شستشوی بالایی داشته و عایق رطوبت محسوب می شود اما رنگ پلاستیک هیچ مقاومتی در برابر رطوبت نداشته و حتی نمی توان با دستمال نمناک نیز آلودگی ها را از روی آن پاک کرد.
  2. رنگ روغنی به دلیل وجود مواد شیمیایی در آن در هنگام اجرا تولید گازهای سمی کرده و برای محیط زیست و سلامت انسان ها مضر است اما رنگ پلاستیک ترکیباتی طبیعی داشته و دوستدار محیط زیست است و حتی اگر در محیط بسته و بدون تهویه اجرا شود مشکلی ایجاد نمی کند.
  3. حلال رنگ روغنی مواد نفتی است اما حلال رنگ پلاستیک آب است.
  4. احتمال حریق در رنگ روغنی در هنگام اجرا وجود دارد و نباید شعله آتش در نزدیکی این رنگ باشد اما رنگ پلاسیتک اشتعال پذیر نبوده و ضد حریق است.
  5. رنگ روغنی برای نقاط پررفت و آمد قابل اجرا است چون در صورت کثیف شدن به راحتی تمیز می شود اما رنگ پلاستیک فقط برای سقف ها و نقاط دوراز دسترس کاربرد دارد.
  6. رنگ روغنی قیمتی مناسب داشته و تقریباٌ قیمتی مساوی با قیمت رنگ تمام پلاستیک دارد از این رو استفاده از رنگ تمام پلاستیک با کیفیتی بسیار پایین تر از رنگ روغنی بصرفه نخواهد بود.
  7. اجرای رنگ روغنی نیاز به زمان طولانی تری دارد چون این رنگ به زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارد اما رنگ پلاستیک در زمان کوتاه تری خشک شده و سرعت اجرای کار را بسیار بالا می برد.
  8. اجرای  رنگ پلاسیتک ساده تر بوده و افراد با کمی تمرین و ممارست می توانند خود دست به کار شوند اما اجرای رنگ روغنی سخت بوده و بهتر است توسط استادکار نقاش ساختمان اجرا شود.
  9. رنگ روغنی اگر روی سطح زمین یا لباس یا هر جای دیگری بریزند به سختی و با حلال مخصوص این رنگ که بنزین و تینر است قابل پاک کردن است البته اگر کامل خشک نشده باشد اما رنگ پلاستیک به راحتی حتی بعد از خشک شدن قابل پاک کردن است.
  10. رنگ پلاستیک بوی ملایمی داشته و با خشک شدن رنگ ،بوی آن نیز از بین می رود اما رنگ روغنی بوی بسیار تند داشته و حتی بعد از خشک شدن نیز تا مدتی بوی خود را از دست نمی دهد.
  11. در اجرای رنگ روغنی باید محیط دارای تهویه مناسب باشد اما در اجرای رنگ پلاستیک نیاز به تهویه هوا نیست.
  12. رنگ روغنی بخصوص رنگ روغنی براق و مات پوشانندگی کمتری داشته و به راحتی موج ها و عیوب دیوار را نمایان می کنند اما رنگ پلاستیک به خوبی سطح را پوشش داده و عیوب دیوار را پوشش می دهد.
  13. رنگ روغنی درخششی جذاب داشته و محیط را شیک می کند اما رنگ پلاستیک هیچ درخششی ندارد.
  14. رنگ روغنی را می توان در سطوح مختلف استفاده کرد اما در استفاده از رنگ پلاستیک محدودیت وجود داشته و هر سطوحی را نمی توان با آن رنگ آمیزی کرد.
  15. رنگ آمیزی سطوح چوبی و فلزی با رنگ روغنی امکان پذیر است اما با رنگ پلاستیک نمی توان این سطوح را رنگ آمیزی کرد.

تفاوت رنگ روغنی با رنگ پلاستیک

نقاشی ساختمان

تفاوت رنگ روغنی با رنگ پلاستیک

جمع بندی نهایی

حال که تفاوت رنگ روغنی با رنگ پلاستیک را متوجه شدید باید بدانید که در استفاده از رنگ ها می توان از رنگ پلاستیک برای پایین آوردن هزینه ها به راحتی در سقف ها و نقط دور از دسترس استفاده کرد و نیاز نیست حتماً در همه جا رنگ روغنی استفاده کنید و برای بالا بردن عمر نقاشی ساختمان خود فقط در نقاط پررفت و آمد از رنگ روغنی بهره برده و نقاشی ساختمان ارزان قیمت تر با عمر و دوام طولانی تر را با هر دو رنگ روغنی و پلاستیک داشته باشید.

مقالات مفید: تفاوت رنگ تمام پلاستیک و نیمه پلاستیک