لوازم چوبی از لوازم لوکس و جذاب در منازل هستند که بسیار پرطرفدار بوده اما هزینه بالا برای خرید این لوازم موجب شده تا افراد نتوانند به راحتی بعد از آسیب به رنگ این لوازم و یا کهنه شدن آنها ،لوازم را تعویض کنند.رنگ آمیزی مجدد لوازم چوبی راهکاری بسیار مناسب برای رفع آسیب ها و نوسازی این لوازم است اما برای اجرای رنگی بی نقص در برخی از رنگ ها نیاز به تراشیدن و پاک کردن رنگ قبلی است ما در این مقاله قصد داریم شما را با راهکارهایی برای تراش رنگ چوب آشنا کنیم.

 

لینک های مفید:
اجرای پلی یورتان

برای تراش و پاک کردن رنگ چوب روش های مختلفی وجود دارد استفاده از هر یک از این روش ها بسته به شرایط محیطی و نوع چوب متفاوت است پس راهکارهای مختلف را بیاموزید و بهترین راهکار را برای لوازم مد نظر خود انتخاب کنید.

انواع روش های تراش و پاک کردن رنگ چوب

تراش رنگ چوب

دستگاه رنگ تراش

یکی از روش های پرکاربرد در تراش رنگ چوب استفاده از دستگاه رنگ تراش است این دستگاه همانند رنده برقی عمل کرده و لایه رنگ را از روی سطح چوب تراش داده و برمی دارد.از این دستگاه ها برای بازسازی پارکت های چوبی و انواع لوازم چوبی نیز استفاده می شود و روشی مناسب برای رنگ بری محسوب می شود.دستگاه های تراش رنگ در چندین برند موجود می باشند که عمل کردهای مخصوص به خود دارند اما در نهایت هدف تمامی این دستگاه ها حذف رنگ قبلی از روی سطوح چوبی است.

 

لینک های مفید:
قیمت رنگ جوتن

 

تراش رنگ با پاک کننده رنگ مادون قرمز

یکی دیگر از روش های تراش دادن رنگ ها استفاده از دستگاه مادون قرمز است در این روش حرارتی ایجاد می شود که رنگ را پاک می کند بدون اینکه صدای مزاحمی به وجود آید. برای استفاده از این دستگاه سطح مورد نظر به کمک بازتاب های حرارتی اشعه ی مادون قرمز گرم می شود .دستگاه پاک کننده رنگ مادون قرمز برای پاک کردن انواع رنگ ، وارنیش و لاک ، رنگ های سیلیکونی و چسب نیز کاربرد دارد.

ایا رنگ تیره چوب را میتوان روشن کرد؟

مزایای استفاده از دستگاه مادون قرمز شامل :

  • در استفاده از این دستگاه صدا ایجاد نمی شود.
  • در تراش رنگ ها گرد رنگ در هوا پخش می شود که سمی بوده و موجب آسیب به محیط زیست و سلامت افراد می شود در صورتی که در استفاده از دستگاه مادون قرمز هیچ گردی و دودی تولید نمی شود.
  • دستگاه مادون قرمز با تولید حرارت رنگ را گرم می کند تا حدی که رنگ پاک شود اما آیا این دما قابل کنترل است؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت بله حرارت دستگاه بسته به نوع رنگ و شرایط قابل کنترل است و حرارت تولید شده به اندازه ای است که رنگ را از سطح پاک کند.
  • می توان از این دستگاه برای پاک کردن رنگ سطوح گسترده نیز به راحتی بهره برد.
  • نیاز نداشتن به ابزاری چون تیغه یا صفحه ساب از مزایای دیگر این رنگ است.
  • پاک کردن رنگ از روی سطح چوبی مهم است اما باید بدانید که بهتر است بتونه زیرکار نیز پاک شود و این کار به سادگی با دستگاه مادون قرمز قابل اجرا بوده و نه تنها رنگ بلکه بتونه نیز گرم شده و از سطح جدا می شود.
  • بعد از پاک شدن رنگ از روی سطح نیاز به هیچ کار دیگری نیست و شما می توانید به سرعت رنگ آمیزی را آغاز کنید.
  • پاک کردن رنگ از روی سطوح حجم دار کاری سخت است که دستگاه های تراش نمی توانند به خوبی این کار را انجام دهند در صورتی که با استفاده از دستگاه مادون قرمز می توان به این نوع سطوح نیز به راحتی حرارت داده و رنگ را از روی سطح پاک کرد.
  • اگر سطح چوب شما دچار رطوبت ، قارچ یا کپک باشد در هنگام پاک کردن رنگ با دستگاه مادون قرمز ،این مشکلات نیز بر اثر حرارت از بین خواهند رفت.
  • چون در استفاده از دستگاه مادون قرمز مشکلات صدای مزاحم و یا ایجاد گردهای سمی وجود ندارد می توان از این دستگاه در فضاهای بسته و کارگاهی و یا در فضای باز نیز بدون دردسر استفاده کرد.
  • هزینه استفاده از دستگاه مادون قرمز پایین بوده و استفاده از آن بصرفه است.

تراش رنگ چوب

تراش رنگ با سوزاندن رنگ

سوزاندن رنگ یکی از روش های مخصوص برای پاک کردن رنگ از روی سطوح چوبی است که با استفاده از شعله های آتش و حرارت مستقیم اجرا می شود.در این روش با کمک شعله پخش کن روی سطح چوب حرارت مستقیم داده می شود و لایه رنگ می سوزد سپس به کمک کاردک یا لیسه می توان رنگ را از روی سطح تراش داد.

استفاده از این روش سخت بوده و نیاز به مهارت دارد زیرا حرارت دادن زیاد می تواند موجب سوختن بیش از حد چوب شده و ممکن است اتصالات و پایداری سازه از بین برود.کاربرد این روش برای رنگ بری دیوار پوش های چوبی و انواع ورق چوبی است.

 

تراش رنگ با سشوار صنعتی

سشوار صنعتی نیز با ایجاد حرارت بالا روی سطح موجب نرم شدن رنگ شده و می توان با کاردک رنگ را از روی سطح چوب تراشید .این روش نسبتاً ایمن تر از روش سوزاندن است و احتمال آسیب به چوب بسیار کم است.

در استفاده از سشوار صنعتی ممکن است مقداری رنگ روی سطح باقی بماند که مشکل خاصی ایجاد نمی کند و می توان با کمک سنباده رنگ های باقی مانده را از روی سطح پاک کرد.توجه داشته باشید که سشوار های خانگی نمی توانند کار سشوار صنعتی را انجام دهند چون نمی توان از آنها در مدت زمان طولانی استفاده کرد و همچنین گرمای ایجاد شده در سشوار خانگی برای حرارت دادن به رنگ چوب کافی نیست.

 

تراش رنگ با سنباده کاری

دستگاه سنباده زن روشی بسیار مناسب برای لایه برداری از انواع سطوح است .لایه برداری رنگ از سطح چوب نیز به کمک دستگاه سنباده زنی به خوبی قابل اجراست به طوری که حتی شرکت های تولید کننده ورق های چوبی نیز از این دستگاه ها برای لایه برداری و هم سطح کردن سطح چوب استفاده می کنند.

دستگاه های سنباده زنی برقی مانند سنباده گرد لرزان ، سنباده دیسکی و … با نصب ورق سنباده زبر (60 ،80 ، 100 و …)می توانند رنگ را از روی سطح چوب پاک کنند.

پاک کردن رنگ با رنگ پاک کن

مایع رنگ پاک کن در انواع متنوعی تولید و عرضه می شود این محلول در نمونه های شیمیایی و پایه آب موجود هستند.متأسفانه رنگ پاک کن های موجود در کشور ما از انواع رنگ پاک کن های اسیدی هستند که به شدت خطرناک و سمی بوده و در هنگام استفاده از آن ها باید از لباس و ماسک مخصوص استفاده شود.اگر به سلامت خود و محیط زیست اهمیت می دهید به هیچ وجه از این ماده برای پاک کردن رنگ استفاده نکنید.

نکته بسیار مهم اینکه در هنگام استفاده از اسید های رنگ پاک کن حتماٌ از ماسک ، عینک و دستکش مناسب استفاده کرده و اجازه ندهید حتی برای لحظه ای بسیار کوتاه اسید با بدنتان در تماس باشد.

 

پاک کردن رنگ با تینر فوری

برای رنگ بری از سازه های کوچک می توان از تینر فوری 20 هزار استفاده کرد این ماده با ترکیبات خاصی که دارد رنگ را در خود حل و نابود می کند به طوری که رنگ به طور کامل از روی سطح پاک می شود و این روش می تواند روشی راحت برای پاک کردن رنگ باشد.

اما توجه داشته باشید که این ماده بسیار آتش زا بوده و تولید گاز سمی می کند پس در استفاده از این ماده بیشتر دقت کنید.

تراش رنگ چوب

جمع بندی نهایی 

با توجه به مطالب گفته شده در بالا بهترین روش ها برای پاک کردن رنگ استفاده از دستگاه های مادون قرمز اما می توان از دستگاه های سنباده زنی نیز استفاده کرد اما به شرطی که استفاده از ماسک را فراموش نکنید چون در هنگام سنباده زنی پخش شدن گرد رنگ می تواند به ریه های شما صدمه بزند.به طور کلی این دو روش از روش های بسیار پرکاربرد در پاک کردن رنگ چوب هستند.