بتن ها از مواد ساختمان سازی بسیار مقاوم هستند که رفتاری که با آن می شود می تواند استحکام بتن را کاهش یا افزایش دهد.اما لزوماٌ نمی توان بتن ها را به همان شکل رها کرد چون رنگی خاکستری و سطحی ناصاف دارند و جلوه ای بسیار نامطلوب به دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان می دهند.

رنگ آمیزی بتن ها کار ساده و نسبتاً  ارزانی است و حتی افراد می توانند خود به شخصه این کار را انجام دهند.برای رنگ آمیزی بتن باید چند کار انجام شود تا کار نهایی کیفیت و زیبایی لازم را داشته باشد .

 

لینک های مفید:
نقاشی نمای ساختمان

 

مراحل رنگ آمیزی بتن

  1. آماده سازی بتن
  2. رنگ آمیزی بتن

مرحله اول آماده سازی بتن

  • سطح بتن برای آماده سازی جهت رنگ آمیزی باید ابتدا با صابون و آب گرم کاملاٌ شستشو داده شوند و هر گونه رنگ قدیمی و گردوغبار و … از روی آنها پاک شود.برای پاکسازی بتن می توان از پودر شستشو یا اسکراب استفاده کرد.برای داشتن سطح کاملاٌ تمیز باید هر گونه مواد اضافی از سطح بتن پاک شود ولی نیاز به پاک کردن لک ها نیست.
  • پاکسازی بتن از ترکیبات روغنی و نفت باید در این مرحله با فسفات تری سدیم TSP انجام شود این محصول در فروشگاه های لوازم خانگی موجود هستند.باید فسفات تری سدیم را با نسبتی از آب مخلوط و سپس لکه های روغنی و … را با آن پاک کرده و به بتن اجازه داد که کاملاٌ خشک شوند.
  • در این مرحله باید کلیه ترک ها و جوش یا سطوح ناهموار از روی بتن رفع شود تا بتن سطحی صاف و منظم پیدا کند برای این منظور از تکه های بتن استفاده می شود.
  • برای جلوگیری از ایجاد رطوبت سیمان قسمت های داخلی بتن باید تمیز شود .سیلانت بتی گران قیمت است اما بهترین روش برای این منظور می باشد که به کمک آن می توان اطمینان خاصل کرد که در اثر بارش باران و برف رنگ خراب نمی شود.بتن بسیار متخلل است به همین دلیل رطوبت در بتن قابل افزایش است و می تواند منجر به خرابی رنگ شود.برای انجام کار بی نقص بهتر است با دستورالعمل های سازنده و کاربرد صحیح سیلانت آشنا شد.البته قابل ذکر است این کار برای سطح خارجی بتون چندان حائز اهمیت نیست.

 

لینک های مفید:
نقاشی ساختمان در غرب تهران

 

مرحله دوم رنگ آمیزی بتن

  • خشک شدن بتن نیاز به زمانی حدود 2 تا 3 روز دارد چون در معرض هوا قرار دارد پس قبل از شروع به کار باید از وضعیت آب و هوا اطاعات لازم را کسب کرد و پس از اطمینان از خشکی بتن و اطمینان از اینکه بارشی در کار نیست کار می تواند آغاز شود.در رنگ آمیزی بتن پس از هر لایه رنگ آمیزی نیاز به زمانی 24 ساعته است تا رنگ کاملاٌ خشک شود.
  • مرحله اول در شروع رنگ آمیزی بتن اجرای پرایمر است تا موجب چسبندگی رنگ به سطح بتن شود.
  • در این مرحله باید یک لایه بتونه از رنگ بتن با غلطک های رنگی بر روی سطح اعمال شود.
  • برای رنگ آمیزی بر روی سطوح خارجی بهتر است از 2 لایه رنگ با پرایمر استفاده شود.و بعد از هر بار رنگ امیزی مطمئن شد که رنگ کاملاً خشک شده است.
  • برای رنگ آمیزی بتن بهتر است از رنگ های مخصوص سنگ تراشی استفاده شود که بر اساس بافت و ساختار بتن فرموله سازی شده اند و برابر تغییرات درجه ی حرارت مقاوم هستند.مانند رنگ الاستومری که به علت ضخامت بیشتر از رنگ های معمولی ،تأثیر بیشتری در کیفیت کار دارند.
  • با کمک غلطک لایه ای نازک از رنگ از سمت بالای دیوار اجرا و سپس کل سطح کار به آرامی رنگ شود .اجرای یک تا دو لایه رنگ کافی است سپس اجازه داده شود رنگ بتن کاملاً خشک شود.
  • بعد از 24 ساعت نوبت به رنگ آمیزی دوم می رسد این بار نیز یک تا دو لایه رنگ نازک به دیوار اعمال شود و مدت زمان لازم برای خشک شدن لایه دوم
  • در رنگ آمیزی نهایی می توان از رنگ آمیزی ضخیم تری استفاده کرد تا کاری زیبا و بی نقص بدست آید و مدت زمان 24 تا 48 ساعت بسته به نیاز و شرایط آب و هوایی به رنگ اجازه ی خشک شدن داده شود.