امروزه نقاشی ساختمان با دو نوع رنگ معمولی و بافت دار اجرا می شود که به طور کلی استفاده از رنگ های معمولی خواهان بیشتری دارد چون کار با آنها ساده تر بوده و در صورت تمایل به تعویض رنگ نیاز به صرف زمان و هزینه ی زیادی برای ترمیم زیرسازی سطح نیست.یکی از رنگ های بسیار پرمصرف در نقاشی ساختمان استفاده از رنگ پلاستیک است که در مقالات قبلی در رابطه با این رنگ بسیار صحبت کردیم حال در این مقاله قصد داریم در رابطه با اجرای رنگ پلاستیک روی گچ توضیحاتی به شما ارائه دهیم.

رنگ پلاستیک بر پایه آب تولید شده و ترکیبات آن موجب آزاد شدن گازهای سمی و آلوده شدن محیط زیست نخواهد شد.این رنگ قابلیت شستشو نداشته و صادقانه باید بگوییم این رنگ به هیچ وجه قابل تمیز کردن نیست و هر گونه تبلیغاتی در رابطه با قابلیت شستشوی این رنگ کاملاً مسخره است.

 

لینک های مفید:
نقاشی ساختمان

 

رنگ پلاستیک بر دو نوع نیمه پلاستیک و تمام پلاستیک تولید می شود که انواع تمام پلاستیک آن از نظر کیفیت بهتر از نیمه پلاستیک است و تا حدودی می توان آلودگی ها را بسیار به نرمی از روی آن پاک کرد اما قیمت بالای رنگ های تمام پلاستیک استفاده از آن را بدون صرفه اقتصادی کرده است چون با همان هزینه می توان از انواع رنگ های قابل شستشو با کیفیت بهتر استفاده کرد.

البته برخی مزایای استفاده از رنگ های پلاستیک موجب شده تا برخی از افراد استفاده از رنگ های تمام پلاستیک را برای رنگ آمیزی ساختمانشان به دیگر رنگ ها ترجیح دهند.مزایای همچون سرعت اجرایی و خشک شدن بالا که کمک می کند در مدت زمان کوتاهی کار نقاشی ساختمان را به اتمام رساند و همچنین در صورت پاشش رنگ می توان سطح را به سرعت و بدون برجا ماندن اثری،کاملاً تمیز کرد.

اجرای این رنگ بر روی سطوح رنگ شده امکان پذیر است حتی اگر سطح مورد نظر با رنگ های ضد آب مانند رنگ روغنی رنگ آمیزی شده باشد؛ البته باید در این موارد زیرسازی را به گونه ای اجرا کرد که رنگ پلاستیک روی سطح را به خوبی پوشش داده و به قولی روی سطح سر نخورد.

اجرای رنگ پلاستیک روی گچ نیز به خوبی امکان پذیر است و فقط باید زیرسازی به خوبی اجرا شود که البته در اجرای دیگر رنگ های معمولی نیز باید زیرسازی به گونه ای اجرا شود که رنگ به خورد گچ نرفته و بتواند سطح را پوشش دهد از این رو زیرسازی روی سطوح گچی متفاوت از دیگر سطوح است.

 

لینک های مفید:
نقاشی نمای ساختمان

در اجرای رنگ پلاستیک روی گچ اگر سطح گچ کاملاٌ صاف باشد کار راحت خواهد بود ولی اگر گچکاری دیوار مشکل داشت باید سطح قبل از رنگ آمیزی به غیر از روغن الیف با یکدست بتونه به طور کامل پوشانده شده و سطحی صاف و یکدست ایجاد شود تا هم کیفیت کار و هم سرعت اجرای رنگ افزایش یابد.

نقاشی ساختمان

 

چگونگی اجرای رنگ پلاستیک روی گچ

یکی از مزایای رنگ پلاستیک این است که افراد مبتدی نیز می توانند با کمی تمرین و ممارست خود این رنگ را اجرا کنند اما این مسئله در صورتی امکان پذیر است که سطح مورد نظر شما نیاز به زیرسازی نداشته باشد و شما فقط یک رنگ آمیزی ساده را با غلطک اجرا کنید.

اما اگر سطح مورد نظر مانند اجرای رنگ پلاستیک روی گچ باشد نیاز به زیرسازی حرفه ای وجود داشته و اجرا نشدن درست مراحل زیرسازی کار شما را صددرصد خراب خواهد کرد و اگر بخواهید خود این مراحل را اجرا کنید باید بسیار تمرین کرده و آموزش های لازم را ببینید که البته باز هم نمی توان به طور قطع گفت شما می توانید کاری درجه یک اجرا کنید چون تهیه و اجرای بتونه کاری بسیار ظریف و حرفه ای بوده و نیاز به تجربه ی بسیار دارد به گونه ای که نقاشان ساختمان نیز فقط در مرحله ی استادی قادر به اجرای بی نقص این مراحل هستند.

پس در ادامه با ما باشید تا مراحل اجرای رنگ پلاستیک روی گچ را تا حد امکان آموزش ببینید.

اجرای رنگ پلاستیک روی گچ

نقاشی ساختمان در گیلاوند

مراحل اجرای رنگ پلاستیک روی گچ

مرحله اول :

وقتی تصمیم می گیرید رنگ پلاستیک روی گچ اجرا کنید باید در ابتدا سطح را از هر گونه آلودگی مانند ملات های سیمان و گردوغبار ریخته شده روی آن پاک کنید.این کار مهم است تا کار شما در ادامه راحت تر شده و سطحی یکدست و صاف داشته و رنگ پوشش دهی کاملی روی سطح شما ایجاد کند.

برای این کار باید با تیغ مخصوص نقاشی ساختمان به نرمی روی سطح گچ کشیده شود تا آلودگی های قابل دید و غیرقابل دید مانند گردوغبار ها به طور کامل از سطح جدا شوند.

مرحله دوم :

اعمال آستر روی سطح گچی در این مرحله بسیار مهم است چون سطح گچی رنگ را می خورد و اجازه پوشش دهی کامل به رنگ نمی دهند پس در این مرحله با یک لایه رنگ و یا روغن زیر کار مخصوص سطح گچی را بپوشانید.برای این کار می توانید از قلمو و یا غلتک استفاده کنید.

بعد از اجرای این مرحله عجله نکرده و اجازه دهید دو روزی سطح گچ کاملاٌ خشک شود چون آستر اجرا شده جذب گچ شده و آن را مرطوب می کند پس باید مدت زمان بیشتری صبر کنید تا سطح کاملاٌ خشک شده و کوچکترین رطوبتی باقی نماند که در این صورت حتماٌ کیفیت رنگ آمیزی شما به شدت کاهش خواهد یافت.

مرحله سوم : 

اجرا بتونه بعد از خشک شدن سطح باید به دقت صورت گیرد و اگر سطح گچ ناهمواری دارد سطح را به طور کامل بتونه کنید و هر گونه ترک و یا شکاف موجود را هر چقدر ریز و محو بودند کاملاً با بتونه پر کرده و در صورت نیاز با تیغ، ترک را کمی باز کنید تا بتونه داخل ترک را پر کند.

توجه داشته باشید که اگر موج و ایرادات گچ کاری زیاد باشد دیگر بتونه کاری هر قدر با دقت انجام شود بی فایده است چون این ماده نمی تواند ایرادات گسترده را محو کند و فقط ایرادات سطح با بتونه قابل ترمیم است و در صورت وجود موج های بزرگ و قابل دید باید کار گچ کاری مجدد اجرا شود.

خشک شدن بتونه نیز مهم بوده و باید مطمئن شوید که بتونه کاملاً خشک شده پس در صورت گرم بودن هوا 12 ساعت و در غیر اینصورت مدت زمان حدود 24 ساعت به سطح اجازه دهید تا بتونه خشک شود.

مرحله چهارم : 

حال نوبت به سنباده کاری می رسد اجرا سنباده نیز مانند دیگر مراحل باید به صورت کامل و دقیق انجام شود که کاری سخت و طاقت فرساست اما به شما در اجرای هر چه بهتر رنگ کمک خواهد کرد.با سنباده کاری تمامی ناصافی های ایجاد شده با بتونه ،رفع شده و تمام قسمت های سطح یکدست خواهد شد. با اجرای سنباده کاری تمیز کردن سطح نیز مهم است تا گردوغباری روی سطح باقی نماند حال این کار می تواند با دستمال یا حتی جارویی نرم انجام شود.

مرحله پنجم : 

در این مرحله نوبت به آستر کشی می رسد که اولین مرحله در شروع رنگ آمیزی است در این مرحله با رنگی که باید همرنگ رنگ نهایی باشد یکدست رنگ روی سطح اجرا شود.این مرحله را می توان با قلمو یا غلطک اجرا کرد که البته اجرای آن را غلطک در بالا رفتن سرعت اجرا بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

مرحله ششم : با اجرای مرحله ی آستری عیوب باقی مانده احتمالی روی سطح نمایان می شود و نیاز است که بار دیگر کار بتونه کاری و لکه گیری اجرا شود .دقت کنید که به رنگ آستری به اندازه ی کافی زمان دهید تا خشک شود و بعد بتونه کاری را اجرا کنید.

مرحله هفتم : در این مرحله نیز باید با خشک شدن بتونه که بسته به دمای محیط می تواند زمان ها متغییری طول بکشد و زمانی حدود 6 تا 12 ساعت خواهد بود نوبت به سنباده کاری می رسد تا بار دیگر ناصافی های ایجاد شده توسط مواد بتونه کاملاٌ تراشیده شده و با ظرافت از روی سطح پاک شود. با پایان سنباده کاری گردگیری را فراموش نکنید تا گردوغبار موجب ایجاد دون دون بعد از اجرای رنگ روی سطح نشود.

مرحله هشتم : اولین دست اصلی رنگ در این مرحله اجرا می شود که اگر زیرسازی درست اجرا شده باشد پوشش کامل روی سطح ایجاد می شود اما برای بالا رفتن کیفیت رنگ بعد از خشک شدن به یک مرحله رنگ آمیزی اکتفا نکرده و دست دوم رنگ را نیز اجرا کنید .

اگر با دست دوم نیز احساس کردید رنگ پوشش دهی کاملی نداشته یک دست دیگر نیز رنگ را اجرا کنید تا پوششی کامل و باکیفیت با دوام بیشتر روی سطح اجرا کرده باشید .رنگ پلاستیک خیلی زود خشک می شود اما توجه داشته باشید که اگر عجله ندارید مدت زمانی در حدود 6 ساعت را میان هر مرحله از رنگ آمیزی صبر کنید تا رنگ خشک شود با این کار کیفیت رنگ آمیزی بالا می رود. در اجرای رنگ پلاستیک روی گچ خشک شدن کامل گچکاری سطح نیز مهم است چون در صورت کوچکترین رطوبتی از طرف گچ حتماٌ رنگ شما پوسته کرده و تغییر رنگ می دهد.

اجرای رنگ پلاستیک روی گچ

نقاشی ساختمان

نکات مورد توجه در اجرای هر چه بهتر مراحل رنگ آمیزی

  • استفاده از غلطک مخصوص رنگ پلاستیک را مد نظر داشته و حتماٌ از قلمو و غلطک مخصوص رنگ پلاستیک استفاده کنید.
  • اجرای رنگ پلاستیک با قلمو ، غلطک و پیستوله امکان پذیر است اما استفاده از هر یک از این ابزار نیاز به رعایت برخی نکات دارد و اولین نکته در استفاده از این ابزار ایجاد غلظت مناسب رنگ است و باید در استفاده از غلطک غلظت رنگ بیشتر و در استفاده از قلمو غلظت رنگ متوسط و در اجرای رنگ با پیستوله غلظت رنگ کمتر تهیه شود.
  • اگر قصد دارید با غلطک رنگ را اجرا کنید چون این وسیله انعطاف پذیر نیست گوشه ها و کنارهای سطح را با قلمو رنگ آمیزی کنید.
  • بهتر است نقاطی مانند چهارچوب ها ، پنجره ها و قرنیز ها را با چسب های مخصوص بپوشانید تا رنگی نشوند و بلافاصله بعد از اتمام رنگ آنها را از روی سطوح بکنید .
  • خشک شدن کامل هر مرحله مهم است و با اینکه با گذشت یک ساعت احساس می شود رنگ یا بتونه کاملاٌ خشک شده اما اینطور نبوده و باید مدت زمان بیشتری بسته به دمای محیط در هر مرحله فرصت خشک شدن به مرحله اجرا شده را بدهید.
  • هرگز آستر زدن را از مراحل اجرای رنگ حذف نکنید چون این مرحله حتی اگر سطح شما رنگ شده باشد باز هم برای بالا رفتن کیفیت رنگ اجرایی الزامی است و در اجرای رنگ پلاستیک روی گچ نیز بسیار مهم است تا پوشش دهی رنگ افزایش یابد.
  • در اجرای رنگ پلاستیک روی گچ قبل از اجرای رنگ باید از خشک بودن گچ اطمینان داشته باشید چون سطح گچی با ضخامتی که دارد باید از اعماق گچ خشک شده باشد در غیر اینصورت بعد از مدت کوتاهی رنگ اجرایی شما بخصوص اگر رنگ پلاستیک باشد خیلی زود پوسته کرده و خراب خواهد شد.

جمع بندی نهایی

استفاده از رنگ پلاستیک فقط برای سقف و نقاط دوراز دسترس پیشنهاد می شود همچنین استفاده از این رنگ در مکان های بسیار کم رفت و آمد هم صرفه اقتصادی دارد. اما در دیگر مکان ها استفاده از آن بی فایده خواهد بود چون با کوچکترین آلودگی که قابل تمیز کردن نیست تمام زیبایی سطح تحت تأثیر قرار گرفته و نیاز به رنگ آمیزی مجدد پیدا خواهید کرد.در اجرای رنگ پلاستیک روی گچ می توانید با خیالی آسوده از این رنگ استفاده کرده و هر زمان که خواستید بدون دردسر هر نوع رنگ دیگری را روی آن اجرا کنید.

اجرای رنگ پلاستیک روی گچ با قیمت مناسب و ضمانت کیفیت کار اجرایی در شرکت ساختمانی نقاشی لوکس با کادر حرفه ای و باتجربه ی چند ده ساله آماده ی ارائه ی خدمات نقاشی ساختمان به مشتریان در سراسر تهران و برخی شهرستان ها ؛برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با اجرای رنگ پلاستیک روی گچ و دیگر کارهای نقاشی ساختمان با کارشناسان این شرکت تماس حاصل فرمایید.

مقالات مفید: تفاوت رنگ روغنی با رنگ پلاستیک