بلکا یکی از پوشش های دیواری محبوب است که به دلیل زیبایی و ماندگاری بالا مورد توجه قرار گرفته است. با این حال، ممکن است به دلایل مختلفی مانند تغییر دکوراسیون یا تعمیر دیوار، نیاز به کندن بلکا از روی دیوار داشته باشید. در این مقاله به بررسی روش های کندن بلکا از روی دیوار می پردازیم.

کندن بلکا

روش های کندن بلکا

روش اول : رطوبت

این روش ساده ترین و رایج ترین روش برای کندن بلکا است. در این روش، ابتدا باید سطح دیوار را با آب مرطوب کنید. برای این کار می توانید از یک غلتک نقاشی یا اسپری آب استفاده کنید. پس از گذشت 10 تا 15 دقیقه ، زمانی که بلکا کاملاً خیس شد، به آرامی آن را با کاردک یا لیسه جدا کنید.

 

لینک های مفید:
قیمت نقاشی ساختمان

 

روش دوم : استفاده از بخارشو

بخارشو نیز می تواند برای کندن بلکا از روی دیوار استفاده شود. بخارشو با تولید بخار آب، بلکا را نرم می کند و جدا کردن آن را آسان می کند.

روش سوم : استفاده از دستگاه کنده بلکا

دستگاه کنده بلکا دستگاهی است که با استفاده از تیغه های مخصوص ، بلکا را از روی دیوار جدا می کند. این دستگاه برای کندن بلکا از روی دیوارهای بزرگ و وسیع مناسب است.

روش چهارم : استفاده از دستگاه جت آب

این روش برای کندن بلکا از روی دیوارهای بزرگ و صاف نیز مناسب است. برای انجام این روش، ابتدا باید یک دستگاه جت آب تهیه کنید. سپس ، دستگاه را با آب یا محلول دیگری که برای کندن بلکا مناسب است، تنظیم کنید. در نهایت، دستگاه را روشن کنید و آن را روی دیوار قرار دهید. با این کار، بلکا به سرعت از روی دیوار کنده می شود.

روی بلکا میشه رنگ زد؟

روش پنجم : استفاده از دستگاه سندبلاست

این روش برای حذف بلکا از روی دیوارهای بزرگ و صاف مناسب است. برای انجام این روش ، ابتدا باید یک دستگاه سندبلاست تهیه کنید. سپس، دستگاه را با ماسه یا پودر دیگری که برای کندن بلکا مناسب است، پر کنید. در نهایت، دستگاه را روشن کنید و آن را روی دیوار قرار دهید. با این کار، بلکا به سرعت از روی دیوارکنده می شود.

کندن بلکا

نکات مهم در کندن بلکا از روی دیوار

  • قبل از شروع کار، حتماً وسایل ایمنی مانند عینک، ماسک و دستکش را بپوشید.
  • اگر بلکا قدیمی و سفت شده است، ممکن است لازم باشد چندین بار سطح دیوار را مرطوب کنید تا بلکا نرم شود.
  • در هنگام کندن بلکا ، به آرامی عمل کنید تا به دیوار آسیب نرسانید .
  • اگر بلکا به خوبی جدا نشد، می توانید از یک چاقو یا کاردک نیز برای کندن آن استفاده کنید.

کندن بلکا

نکته (1) : اگر قصد دارید مجدد روی دیوار را از پوشش بلکا استفاده کنید دیگر نیازی به کندن بلکا نیست و می توانید روی بلکای قدیمی پوشش جدید را به راحتی اجرا کنید اما اگر قصد استفاده از بلکا را ندارید موضوع فرق می کند و باید سطح دیوار را صاف و یکدست کرده و تمامی الیاف بکا را به خوبی از روی دیوار جدا کنید تا کیفیت رنگ اجرایی افزایش یابد.

نکته (2) : بعد  از کندن بلکا ترمیم دیوار بسیار مهم است. چون سطح دیوار بعد از کندن بلکا آسیب می بیند، پس باید از روغن زیرکار یا پرایمر استفاده کنید تا قدرت چسبندگی سطح را افزایش داده و عمر و دوام رنگ اجرایی نیز افزایش یابد. بعد نوبت به بتونه کاری و سنباده کاری می رسد توجه داشته باشید که ترک ها و شیارهای به وجود آمده روی سطح دیوار باید به طور کامل و اصولی پر شود تا بعد از اجرای رنگ، دیوار ترک نخورده و موجی ایجاد نشود.

نتیجه گیری 

کندن بلکا از روی دیوار کار چندان سختی نیست و با رعایت نکات ایمنی و استفاده از روش های صحیحی ، می توان آن را به راحتی انجام داد.