برخی مواقع رنگ آمیزی ساختمان برخلاف انتظار و با وجودی که فکر می کنید تمامی مراحل را به درستی اجرا کرده اید، باد کردن رنگ کار را خراب می کند.اما علت این مشکل چیست و چرا اتفاق می افتد؟ در ادامه به پاسخ این پرسش ها خواهیم پرداخت.

علل باد کردن رنگ و روش حل آن چیست؟

بتونه و رنگ مناسب برای مکان هایی با رطوبت بالا و نحوه اجرا

 

لینک های مفید:
نقاشی ساختمان

 

باد کردن رنگ اجرایی روی چوب

علت تبله کردن رنگ روی چوب چه می تواند باشد ؟ قبل از رنگ کردن چوب مطمئن شوید که چوب هیچ گونه رطوبتی نداشته و کاملاً خشک است در غیر این صورت رطوبت گیر افتاده در زیر رنگ موجب باد کردن رنگ خواهد شد.

ریختن آب در رنگ روغنی

اگر به هر دلیلی مقداری هر چند کم آب داخل رنگ های با حلال نفتی بریزد بعد از اجرا و خشک شدن رنگ چون بخار آب در میان لایه های ضد آب این رنگ ها محبوس می شود به مرور زمان موجب تبله و باد کردن رنگ خواهد شد.

خشک نشدن لایه های زیرین

وقتی سطحی را نقاشی می کنید باید از مراحل اولیه که زیرسازی سطح است مطمئن شوید که بعد از اجرای هر مرحله که می تواند روغن زیرساز ، بتونه ، رنگ آستر و … باشد سطح به طور کامل خشک شده باشد.اگر مراحل اجرایی قبل از اجرای رنگ اصلی به طور کامل خشک نشود رطوبت موجود در این لایه ها بعد از مدتی موجب باد کردن رنگ خواهد شد.

 

لینک های مفید:
رنگ آمیزی راه پله
ساختمان

 

خیس بودن گچکاری سطح

قبل از شروع رنگ آمیزی دیوار یا سقف مطمئن شوید که گچ کاری سطوح به طور کامل خشک شده باشد در غیر این صورت بعد از مدتی رنگ اجرایی شما تغییر رنگ داده و زرد شده و بعد از مدت کوتاهی رنگ باد کرده و پوسته پوسته خواهد شد.

کهنه شدن رنگ

وقتی رنگ سطح با گذشت سال ها کهنه شده و حالت ارتجاعی خود را از دست می دهد به مرور زمان ترک خورده و باد کردن رنگ، کیفیت آن را از بین می برد با کهنه شدن رنگ های زیرین،رنگ چروکیده شده و رنگ اصلی نیز چون خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده شروع به ترک خوردن می کند.

 

رطوبت سطح رنگ شده

اگر به هر دلیلی مانند ترکیدگی لوله، سطح دچار رطوبت شود به مرور موجب باد کردن رنگ شده و رنگ خواهد ریخت و چاره ای نیست جز اینکه رنگ سطح تراشیده شده و اگر گچکاری دیوار هم از بین رفته، بار دیگر گچکاری اجرا شود و بعد از خشک شدن کامل، بار دیگر رنگ آمیزی اجرا شود.

آموزش ساخت بتونه

چگونه رنگ باد کرده را ترمیم کنیم؟

برای ترمیم رنگ باد کرده باید در ابتدا علت این امر را پیدا کنیم تا بتوان سطح را به خوبی ترمیم کرد.اگر رنگ آسیب دیده تازه است ترمیم آن با رنگ کهنه فرق می کند .

اگر رنگ تازه ،تبله کرده و باد کند بهتر است در ابتدا احتمال رطوبت سطح را بررسی کنید و اگر مطمئن شدید که هیچ احتمالی از رطوبت در سطح نیست

بعد احتمال وجود رطوبت در لایه های نقاشی ساختمان را بررسی کنید تا مطمئن شوید بعد از اجرای هر مرحله سطح به خوبی خشک شده باشد که اگر چنین نباشد باید یک بار دیگر تمامی مراحل نقاشی ساختمان در محل اسیب دیده اجرا شود و برای بهتر شدن کیفیت رنگ اصلی بهتر است تمام سطح دیوار در آن قسمت رنگ شود تا رنگی یکدست اجرا شود.

اما اگر علت باد کردن رنگ هیچ یک از این موارد نباشد در نظر بگیرید که احتمال دارد داخل رنگ آب ریخته باشد که در اینصورت می توان رنگ را تراشیده و مجدد محل آسیب دیده را رنگ آمیزی کرد.

رنگ مناسب برای مکان هایی با رطوبت بالا و نحوه اجرا

برای ترمیم دیوار دارای شرجی مقاله ای مفصل نوشته شده که می توانید مطالعه کرده و اطلاعات کافی در این رابطه کسب نمایید.

جمع بندی نهایی

نقاشی ساختمان کاری حرفه ای است و باید شخصی با تجربه آن را اجرا کند تا کاری بی نقص از آب درآید برای این کار یکی از نکات مهم در بی نقص شدن نقاشی ساختمان خشک شدن هر مرحله از نقاشی ساختمان از زیرسازی گرفته تا اجرای آستر ها است.

پس در رنگ آمیزی ساختمان بخصوص در رابطه با رنگ های با حلال های نفتی که سرعت خشک شدن کند تری دارد و نیاز به مدت زمان طولانی تری برای خشک شدن دارند عجله نکرده و بعد از اجرای هر مرحله مطمئن شوید که سطح به طور کامل خشک شده سپس مرحله بعدی را آغاز کنید.