رنگ آمیزی ساختمان بهترین روشی است که اکثر افراد برای تزئین نمای داخلی و خارجی ساختمان انتخاب می کنند چون این روش روشی ارزان قیمت تر با زیبایی قابل توجه در مقایسه با دیگر دیوار پوش ها مانند کاغذ دیوار ها است.اما مشکل ترک خوردن رنگ مشکلی است که امکان دارد بعد از نقاشی ساختمان با آن روبرو شوید.اما چگونه می توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد؟ و روش ترمیم این ترک ها چیست ؟

ما قصد داریم در این مقاله در حد امکان به طور مفصل به پاسخ این سؤال ها بپردازیم.

 

لینک های مفید:
نقاشی نمای ساختمان

 

علل ترک خوردن رنگ ساختمان

ترک خوردن رنگ

ترک خوردن رنگ می تواند علل متفاوتی داشته باشد که برای جلوگیری از ایجاد ترک و یا ترمیم آن باید این علل را دانسته و مد نظر قرار داد در ادامه علل این آسیب را بررسی خواهیم کرد.

  1. زیر سازی نامناسب : یکی از اصلی ترین علل ترک خوردن رنگ، اگر مربوط به مشکلی در نقاشی ساختمان باشد می تواند به زیرسازی غیر اصولی سطوح مرطبت باشد برای مثال بتونه باید به مقدار مناسبی از مواد تهیه شود و اگر آماده خریداری شده از سالم بودن آن و مناسب بودن آن با نوع رنگ اجرایی باید مطمئن شد.
  2. ترک های بزرگ موجود روی سطح : اگر ترک های زیاد و عمیقی روی سطح وجود دارد باید اول به طور صحیح این ترک ها پر شود توجه داشته باشید که ترک های خیلی بزرگ را نمی توان با بتونه پر کرد و باید این از گچ استفاده شود.
  3. نشست ساختمان : اگر ترک دیوار به طور گستره در کل ساختمان نمایان شود مشخص است که علت نشست ساختمان است پس نمی توان به طور دائم جلوی این مشکل را گرفت و احتمال ترک های مجدد وجود دارد.
  4. وجود لوله های آب و فاضلاب،لوله های عبور سیم های برق و … در زیر گچکاری اگر به درستی با گچ پوشانده نشده باشد؛ وجود حباب های هوا می تواند موجب ترک خوردگی در گچکاری و متعاقباً ترک در رنگ ساختمان نیز شود.
  5. اگر گچکاری به هر دلیلی نمناک باشد می تواند موجب ترک خوردگی رنگ پس از خشک شدن شود.
  6. حرارت زیاد در جوار دیوار می تواند موجب ترک خوردگی رنگ شود این حرارت می تواند به علت وجود شومینه یا بخاری باشد که گچکاری دیوار را پوچ کرده و با ترک خوردن گچ ، رنگ نیز ترک می خورد.

روش ترمیم یا جلوگیری از ترک خوردن رنگ

ترک خوردن رنگ

وقتی قصد نقاشی ساختمان را دارید کار را به فردی باتجربه و خبره بسپارید تا با مشکلات بعدی مواجه نباشید.

قبل از آغاز رنگ آمیزی مطمئن شوید که گچکاری دیوار به طور کامل و نه فقط ظاهر گچکاری ، به طور کامل خشک شده باشد.

اگر دیوار شما از صفحات کناف است و یا ترک های عمیقی روی آن مشاهده می کنید از روشی اصولی برای پرکردن ترک ها استفاده کنید چون بتونه به تنهایی نمی تواند ترک ها را ترمیم کند و با گذشت مدت زمانی ممکن است بار دیگر ترک ها باز شوند.

علت رنگ نگرفتن دیوار گچی و آماده سازی آن

استفاده از نوار های درزگیر بر روی ترک های عمیق می تواند از بروز ترک های بعدی جلوگیری کرده و از رنگ محافظت کند.

بتونه باید با نوع رنگ مطابقت داشته باشد برای مثال اگر از رنگ روغنی استفاده می کنید پس باید بتونه شما نیز از این دسته باشد تا کیفیت کار را افزایش بدهد. بتونه بی کیفیت و تاریخ گذشته نیز به علت کاهش خاصیت چسبندگی و کشسانی خود ممکن است بعد از خشک شدن بار دیگر ترک بخورد.

یکی دیگر از علل مربوط به بتونه در ترک خوردگی رنگ می تواند خشک نشدن کامل بتونه باشد پس بعد از اجرای بتونه از خشک شدن کامل بتونه مطمئن شوید.

ترمیم ترک دیوار

آموزش ساخت بتونه

اگر بعد از خشک شدن رنگ بعد از مدتی که ممکن است کوتاه یا طولانی باشد متوجه ترک خوردن رنگ شدید،موارد زیر را بررسی کنید.

  • آیا در اطراف ترک دیوار لک هایی از نم دیده می شود؟
  • آیا در نزدیکی دیوار شومینه ، بخاری یا هر نوع حرارت مستقیم و شدیدی وجود دارد؟
  • آیا از آن قسمت لوله خرطومی یا لوله آب و … عبور کرده است؟
  • آیا در آن قسمت ستون وجود دارد؟
  • آیا عمق ترک زیاد است؟

-اگر عمق ترک زیاد است و ترک در قسمتی طولانی به چشم می خورد، علت نشست ساختمان است و برطرف کردن این ترک بسیار سخت بوده و باید ترک به طور عمقی برطرف شود که البته باز هم ممکن است بعد از مدتی باز ترک هایی به چشم بخورد.

-اگر ترک خوردن رنگ بر اثر نم بود علت نم را پیدا کرده و بعد از رفع علت وجود نم در دیوار مدت زمان طولانی صبر کنید تا دیوار به طور کامل خشک شود بهتر است گچ دیوار نیز کاملاٌ کنده شده و دیوار آن قسمت گچکاری شود.

-ممکن است علت ترک خوردن رنگ نمناک بودن بتونه یا گچکاری دیوار باشد که در این صورت فقط کافیست ترک ها را باز کرده و بتونه کاری انجام شود و بعد از خشک شدن کامل بتونه کار رنگ آمیزی انجام شود.

-ترک هایی که در روی ستونه یا لوله خرطومی یا لوله آب و … به وجود آمده اند را نمی توان به طور قطعی ترمیم کرد و ممکن است بعد از مدتی بخصوص در قسمت هایی که لوله آب وجود دارد بار دیگر ترک ایجاد شود.

-استفاده از رنگ های مقاوم در برابر حرارت در نقاطی که به علت حرارت بالا دچار ترک خوردگی شده اند می تواند در ترمیم هر چه بهتر ترک ها کمک کند فقط توجه کنیدکه گچ در اثر حرارت بالا پوک شده و از بین می رود پس برای نتیجه بخشی هر چه بهتر باید آن قسمت ها دوباره گچکاری شوند.

– کهنگی رنگ نیز می تواند علت ترک خوردن رنگ باشد پس اگر موارد بالا را در ترک خوردن رنگ نیافتید مبنا را بر کهنگی رنگ یا خشک نشدن یکی از مراحل زیرسازی و رنگ آمیزی دیوار قرار داده و بار دیگر سطح را به درستی زیرسازی و رنگ آمیزی کنید.