ساختمان های نوساز و سطوحی که برای اولین بار رنگ آمیزی می شوند گچ کاری شده هستند و باید برای رنگ آمیزی آماده شوند اما علت اینکه دیوار کچی را نمی توان به سادگی و بدون آماده سازی رنگ آمیزی کرد چیست؟ و چگونه می توان آن را برای اجرای رنگ آمیزی آماده کرد؟

برای اینکه دیوار گچی به خوبی رنگ بگیرد و آماده ی نقاشی شود باید مراحل زیرسازی به خوبی و با مواد خاص اجرا شود .

ما در ادامه این مقاله به علت رنگ نگرفتن دیوار گچی و روش آماده سازی آن می پردازیم پس با ما همراه باشید.

 

لینک های مفید:
قیمت نقاشی ساختمان 1402

 

دون دون شدن رنگ

چرا دیوار گچی رنگ نمی گیرد؟

گچ به طور کلی در برابر آب و رطوبت و کلیه مایعات نفوذ پذیر بوده و آب به راحتی می تواند در خلل و فرج آن نفوذ کند و سطوح گچی همانند اسفنجی رطوبت و مایعات را در خود نگه می دارند و مدت زمانی نسبتاٌ طولانی نیاز است تا در دمای مناسب رطوبت از گچ خارج شده و سطح کاملاٌ خشک شود.
رنگ های ساختمانی با حلال آب یا روغنی نیز جزء مایعاتی هستند که می توانند در خلل و فرج دیوار گچی فرو روند و هر قدر هم که سطح گچکاری شده،صاف و یکدست باشد باز هم رنگ تا حدودی به آن جذب می شود و پوشش دهی رنگ کاهش می یابد

این مسئله یکی از عللی است که اجازه نمی دهد دیوار گچی به خوبی رنگ نشود.

 

لینک های مفید:
اجرای سیلر کیلر (تضمینی)

استفاده از پرایمر پایه آب
اما نکات دیگری نیز در این رابطه دخیل هستند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت

اولین قدم در رنگ آمیزی دیوار گچی مطمئن شدن از خشک شدن کامل گچکاری است برای مطمئن شدن از این موضوع باید به دمای هوا توجه کنید و اگر هوا سرد بوده و رطوبت هوا زیاد است مدت زمانی شاید در حدود دو تا سه ماه نیز برای خشک شدن دیوار گچی نیاز باشد.ہ

غلظت رنگ پلاستیک

اما در هوای گرم و خشک می توان در زمان بسیار کوتاه تری از خشک شدن گچ اطمینان حاصل کرد و بعد از خشک شدن کامل گچ کاری کار رنگ آمیزی را آغاز کرد.

توجه داشته باشید که سطح گچ خیلی زود خشک می شود اما لایه های داخلی گچ مدت زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارند تا رطوبت از لایه های داخلی خارج شود پس در رنگ آمیزی دیوار گچی عجله نکرده و زمان کافی برای خشک شدن گچکاری صبر کنید.

بعد از اطمینان از خشک بودن گچکاری باید برای داشتن رنگ آمیزی با پوشش دهی مناسب باید حالت اسفنجی و خورندگی گچکاری را از بین برد تا رنگ به خوبی به سطح بچسبد و پوشش خوبی ایجاد کند.

اجرای پرایمر یا رنگ آستر در این مرحله بسیار مهم است با اجرای یکدست روغن مخصوص و یا رنگ آستر دیوار گچی حالت خورندگی خود را از دست داده و رنگ می تواند به خوبی به سطح بچسبد.

استفاده از پرایمر در هر نوع سطوحی مانند نمای ساختمان به ضد آب شدن و مقاومت بیشتر رنگ در برابر پوسته پوسته شدن و ریزش رنگ کمک می کند و با ایجاد سطحی با قدرت چسبندگی بسیار بالا کیفیت و دوام رنگ اجرایی را صددرصد افزایش می دهد.

زیرسازی صحیح و کامل  دیوار گچی از دیگر نکاتی است که کمک می کند دیوار به خوبی رنگ را به خود گرفته و پوشش دهی عالی ایجاد کند.

استفاده از بتونه هماهنگ با نوع رنگ مورد استفاده ، همرنگ کردن بتونه با رنگ اصلی ، سنباده کاری مرتب و کامل، همگی در پوشش دهی هر چه بهتر و بیشتر رنگ روی دیوار گچی کمک می کند.

اگر از رنگ های بی کیفیت و نامناسب در رنگ آمیزی دیوار گچی استفاده کنید دیگر نباید توقع چندانی از رنگ گرفتن دیوار گچی و هر نوع سطح دیگری داشته باشید چون این رنگ ها نمی توانند پوشش دهی خوبی ایجاد کنند و خیلی زود دچار ساییدگی و ریزش می شوند و رنگ خود را از دست می دهند.

چند دست رنگ برای نقاشی ساختمان بی نقص نیاز است

مراحل رنگ آمیزی دیوار گچی

  1. برای رنگ آمیزی دیوار گچی همان طور که در بالا گفتیم از خشک بودن گچ مطمئن شوید سپس سطح گچ را پشت تیغ ملایمی بکشید و یا سنباده ای نرم اجرا کنید تا ذرات سست از دیوار جدا شود.
  2. استفاده از روغن های زیرسازی به عنوان پرایمر بسیار مهم است این روغن را می توانید به طور آماده از فروشگاه های  رنگ و ابزار خریداری کرده و با قلمو روی دیوار گچی اجرا کنید تا خورندگی گچ از بین برود .
  3. بعد از خشک شدن کامل روغن اجرا شده نوبت به بتونه کاری می رسد استفاده از بتونه برای رفع موج ها و ترک های ریز مناسب است. اما اگر روی گچ، آسیب دیدگی شدید و یا موج بزرگی دیده می شود،دیگر بتونه نمی تواند کمک ساز باشد.
  4. بعد از اجرای بتونه باز باید زمان کافی صبر کنید تا بتونه کاملاً خشک شود سپس نوبت به سنباده کاری می رسد در این مرحله نیز باید سنباده ای کامل روی دیوار گچی کشیده شود تا سطح بتونه با دیگر نقاط دیوار کاملاً یکدست شود.
  5. بعد از سنباده کاری ذرات سست و گردوغبار روی دیوار را می پوشاند پس باید این آلودگی ها با دستمال و یا جارو به خوبی از روی دیوار گچی زدوده شوند.
  6. از این مرحله به بعد به شرایط دیوار بستگی دارد ممکن است لازم باشد یک دست رنگ آستر اجرا کنید و یا رنگ اصلی را در دو تا سه دست اجرا کرده و کار را به پایان برسانید.
  7. اگر احساس کردید که هنوز سطح دیوار گچی نیاز به زیرسازی بیشتری دارد می توانید بعد از اجرای آستر ،لکه گیری کرده (یعنی نقاط معیوب را بار دیگر بتونه کاری کنید) و بار دیگر سنباده کاری و گردگیری کنید.
  8. در این مرحله که دیگر عیوبی روی دیوار گچی دیده نمی شود می توان با خیالی آسوده از رنگی با کیفیت و مناسب در دو تا سه دست استفاده کرده و کار نقاشی ساختمان را به پایان رساند.

جمع بندی پایانی

در رنگ آمیزی ساختمان باید به نکات زیادی بسته به شرایط سطحی که قصد رنگ آمیزی آن را دارید ،دقت کنید.در رنگ آمیزی دیوار گچی نیز اگر می خواهید دیوار به خوبی رنگ را به خود گرفته و رنگی باکیفیت و زیبا داشته باشید اجرای پرایمر و زیرسازی کامل و اصولی را فراموش نکنید.