رنگ کردن و نقاشی ساختمان شاید در ظاهر به نظر کاری ساده باشد اما کسانی که خود دست به کار شده اند مشاهده کرده اند که کاری سخت و طاقت فرسا در پیش دارند بخصوص اگر تجربه ای در این رابطه نداشته باشند.یکی از عللی که می تواند رنگ آمیزی را سخت کند پوشش نگرفتن رنگ بر روی دیوار است که افراد بی تجربه و کم تجربه را گیج و سردرگم خواهد کرد و به دنبال علت خواهند بود. ما در این مقاله به علل این مشکل خواهیم پرداخت.

علل پوشش نگرفتن رنگ بر روی دیوار

دون دون شدن رنگ

علت ترک خوردن رنگ ساختمان با 6 علت عمده

اگر دیوار را رنگ آمیزی می کنید و با پوشش نگرفتن رنگ مواجه می شوید یعنی هر قدر دیوار را رنگ می کنید باز هم گویی دیوار رنگ را در خود فرو می برد و رنگ به خوبی دیوار را پوشش نمی دهد اول باید علت را دریابید و سپس با رفع علت کار رنگ آمیزی را ادامه دهید.

_ از مهمترین دلایل پوشش نگرفتن رنگ بر روی دیوار  رنگ های نامرغوب و فاسد است و هیچ کارکاری جزء تعویض رنگ نخواهید داشت.

_ اگر سطح دیوار گچی است گچ همچون اسفنجی عمل کرده و رنگ را در خود فرو می دهد پس موجب پوشش نگرفتن رنگ بر روی دیوار می شود البته بعد از چند مرحله رنگ آمیزی مشکل حل خواهد شد اما اگر می خواهید از مقدار کمتری رنگ استفاده کنید بهتر است قبل از رنگ آمیزی از روغن مخصوص ، پرایمر و یا رنگ آستر استفاده کنید تا با یکی دو دست رنگ آمیزی به پوشش مناسی از رنگ برسید.

دون دون شدن رنگ

_ اگر قصد دارید روی رنگ روغنی، رنگ پلاستیک یا اکریلیک با حلال آب استفاده کنید احتمال زیاد با این مشکل روبرو خواهید شد اما راهکار چیست؟ برای پوشش گرفتن رنگ فقط کافیست زیرسازی کاملی روی سطح انجام داده و سطح را به خوبی سنباده کشی کنید تا لایه ای از رنگ از دیوار پاک شده و رنگ بتواند به سطح بچسبد.

_ اگر زیرسازی یا پرایمر خوب خشک نشود و شما رنگ آمیزی را شروع کنید در کنار اینکه با مشکل پوسته پوسته شدن و کاهش کیفیت رنگ آمیزی مواجه خواهید شد با یک مشکل دیگر هم روبرو خواهید بود و آن پوشش نگرفتن رنگ روی دیوار است پس قبل از اجرای هر مرحله در نقاشی ساختمان از خشک بودن مرحله قبلی اطمینان حاصل کنید.

_ تمیز نکردن سطح از ذرات سست می تواند موجب کاهش قدرت چسبندگی رنگ به سطح شده و پوشش دهی رنگ را کاهش دهد.

 

دون دون شدن رنگ

بی کیفیت بودن و تاریخ گذشته بودن رنگ نه تنها در کاهش پوشش دهی رنگ تأثیر گذار است بلکه می تواند پس از خشک شدن رنگ موجب ریزش ، پوسته پوسته شدن ، برفک و شوره بستن دیوار ، پوست پرتقالی شدن ، باد کردن رنگ و خیلی مشکلات دیگری از این دست شود و شما مجبور به ترمیم قسمت های آسیب دیده خواهید بود .پس برای جلوگیری از به وجود آمدن این مشکلات با مشورت با افراد باتجربه اطلاعات کافی در انتخاب رنگ های مناسب و اجرای اصولی مراحل زیرسازی و رنگ آمیزی ،کسب کرده و سپس کار خود را آغاز کنید.

 

لینک های مفید:
نقاشی ساختمان

 

جمع بندی نهایی 

از مهم ترین و اصلی ترین علل پوشش نگرفتن رنگ روی دیوار کیفیت رنگ اجرایی است پس قبل از هر کاری از سالم و استاندارد بودن رنگ مد نظرتان مطمئن شوید. برای خرید رنگ های باکیفیت در ابتدا از برند های شناخته شده انتخاب کنید و سپس به تاریخ تولید و انقضای رنگ توجه کرده و بعد خرید کنید.

بعد از انتخاب بهترین رنگ ممکن از نوع رنگ مد نظرتان ، نوبت به زیرسازی می رسد اگر زیرسازی شما بی نقص اجرا شود و تمامی مراحل زیرسازی و گچکاری دیوار به طور کامل خشک شده باشند مطمئن باشید که رنگ آمیزی عالی با پوشش دهی قوی خواهید داشت.