امروزه نقاشی ساختمان با ابزارهای بسیار متنوع به صورت سنتی و مدرن صورت می پذیرد که هر نوع کاری ابزار خاص خود را می طلبد استفاده قلمو کمی سخت است اما استفاده از غلطک بیشترین کاربرد را نسبت به دیگر ابزار دارد چون رنگ آمیزی با این وسیله چند مزایا دارد یکی اینکه رنگ باید غلیظ باشد و کیفیت کار بالا می رود دوم اینکه طرح خاصی به کار می دهد که بسیار زیبا و مورد پسند است و سومین و مهمترین علت بالا رفتن سرعت کار در کار با این ابزار است .

رنگ آمیزی با پمپ و پیستوله نیز یکی از موارد پر طرفدار است چون کاری بسیار یکنواخت و صاف با سرعت بسیار بالا اجرا می شود اما استفاده از این وسیله ها معایبی هم دارد و آن خطوط کناری و زوایای کار است که نیاز به ظرافت کاری دارد در این قسمت ها بیشتر از قلمو استفاده می شود .

 

لینک های مفید:
قیمت نقاشی ساختمان 1401

 

قلمو در نقاشی ساختمان

استفاده از قلمو در نقاشی ساختمان به طور کلی کاری بسیار زمانبر بوده و امروزه خیلی کم و بسته به درخواست مشتری انجام می شود اما چون در کار با این وسیله نیاز به زمان بیشتری است هزینه ی کار نیز بالا می رود. درست است که کار با قلمو کاری بسیار صاف و زیبا است اما باید از رنگ رقیق استفاده شود و البته به هیچ وجه به افراد مبتدی، کار با آن پیشنهاد نمی شود . نقاشان ساختمان برای رنگ آمیزی گوشه ها و زوایای دیوار از قلمو استفاده می کنند .

اگر شما می خواهید نقاشی ساختمانتان با قلمو اجرا شود باید بدانید هر رنگی قابلیت اجرا با قلمو را نداشته و دیگر رنگ  ها نیز در صورت اجرا با قلمو به علت زمانبر بودن هزینه ی بیشتری  را به شما تحمیل خواهد کرد در صورتی که به علت رقیق تر بودن رنگ در کار با قلمو کیفیت کار نقاشی ساختمان شما نسبتاٌ پایین تر از رنگ آمیزی با غلطک می باشد.

 

لینک های مفید:
پتینه دیوار

 

انواع قلمو

قلمو ها انواع مختلفی دارند و هر کدام از این قلمو ها کاربرد خاصی دارند .دسته ای از قلمو ها برای رنگ های روغنی و دسته ای دیگر برای رنگ های با حلال آب مورد استفاده قرار می گیرند.قلمو ها در چندین سایز وجود دارند برای مثال قلمو های رنگ روغنی در سه سایز 4،8،12 تولید و عرضه شده اند.قلمو ها از نظر جنس در دو نوع الیاف طبیعی که شامل موی جانورانی مانند دم سمور است و الیاف مصنوعی پلاستیکی تولید می شوند .

  • قلمو بادبزنی
  • قلمو تخت
  • قلمو گرد

از مهم ترین ویژگی های قلمو ها عرض و طول و اندازه ی موهای آنها است .اندازه قلمو بر اساس سطح و جزئیاتی که قرار است رنگ آمیزی شود انتخاب می شود.از قلمو ها با برس های عرض برای سطوح بزرگ با جزئیات کم استفاده می شود.و از قلمو ها با برس های کوچک برای سطوح کم عرض و ظریف استفاده می شود.برس ها با ضخامت 2.5 سانتیمتر برای چارچوب پنجره و نزدیک شیشه کاربرد دارند و برس ها با ضخامت 7.5 سانتیمتر برای رنگ آمیزی درب ها و برس ها با عرض بیش از 10 سانتیمتر برای رنگ آمیزی دیوار و سقف ها کاربرد دارند.

قلمو ها از نظر شکل نیز با هم متفاوت هستند برخی قلمو ها برس هایی با نوکی صاف دارند که برای سطوح مستقیم که با دیگر سطوح و طرح ها و رنگ ها تداخل ندارد کاربرد دارند.نوع دیگر از قلمو ها ،موهایی کمتر و زاویه دار  دارند که برای رنگ آمیزی گوشه ها ، زوایا و برای رنگ آمیزی چارچوب ها کاربرد دارند.قلمو سرخم از دیگر انواع قلمو ها هستندکه دسته بلندی داشته و برای رنگ آمیزی فضاهایی که در دسترس نیستند کاربرد دارند.قلمو های دسته کوتاه برای رنگ آمیزی فضاهای بسته و تنگ کاربرد دارند.

 

قلمو ها هم در سایزهای متنوع در بازار موجود هستند که هر یک برای نوع خاصی از کار نقاشی ساختمان مناسب است.

نقاشی ساختمان در شهرک دانشگاه صنعتی شریف