نمای ساختمان قسمت مهمی از ساختمان است که زیبایی ساختمان را در بدو ورود به نمایش می گذارد برای همین نقاشی نمای ساختمان کاری بسیار مهم است و معرف یک ساختمان محسوب می شود.ساختمان ها در دو سبک مدرن و سنتی ساخته شده اند با ابزار متفاوت ،این ساختمان ها نیاز به رنگ آمیزی های مناسب با سبک ساختمان و نوع دیوارها و همچنین هماهنگ با کاربرد ساختمان دارند.

نقاشی ساختمان اگر به طور صحیح و اصولی با رنگ های باکیفیت انجام شود نه تنها نمای ساختمان را زیبا می کند بلکه مانند پوششی قوی ساختمان را از آسیب حفظ می کند تا نمای ساختمان در اثر شرایط جوی برف ، باران ، نور خورشید و گردوغبار و … آسیب نبیند.

 

لینک های مفید:
قیمت نقاشی ساختمان 1402

 

ساختمان های سنتی نمای متفاوت از نمای ساختمان های مدرن دارند نماهای آجری و چوبی از مشخصه های این ساختمان ها است. آجر هایی که برای این نما ها استفاده می شوند ابزاری بسیار مقاوم و جذاب هستند که تا سالها نیاز به ترمیم و پاکسازی ندارند اما این نوع از نما ها نیز خلاصه بعد از مدت طولانی آسیب می بینند و نیاز به زیباسازی دارند .استفاده از رنگ های نمای ساختمان می تواند گزینه ای مناسب برای ترمیم و زیباسازی نمای آجری باشد.

خوشبختانه تنوع رنگ های ساختمانی کمک می کند تا نمای ساختمان سنتی همرنگ با رنگ اصلی آجر یا چوب، رنگ آمیزی شود تا از زیبایی نما کاسته نشده و بلکه چند برابر شود.رنگ آمیزی نمای ساختمان سنتی نیز مانند ساختمان های مدرن سخت نبوده و شاید بتوان گفت ساده تر نیز هست البته به شرطی که توسط استادکاران خبره و مجرب اجرا شود.

 

لینک های مفید:
قیمت رنگ جوتن

 

مراحل رنگ آمیزی نمای ساختمان سنتی

نقاشی نمای ساختمان سنتی

اگر ساختمانی سنتی دارید و می خواهید نمای آجری آن را رنگ کنید باید مراحلی را اجرا کنید تا رنگ آمیزی بی عیب و نقص داشته باشید این مراحل به ترتیب شامل :

پاکسازی دیوار آجری : قبل از هر کاری باید سطح دیوار آجری به خوبی تمیز شود این کار را به کمک آب  و صابون انجام دهید بدین صورت که با کمک دستگاه هایی مانند کارواش و واتر چت یا حتی سطل آب همراه با صابون دیوار را به خوبی شستشو دهید تا هیچ گونه آلودگی و گردوغبار روی سطح باقی نماند. استفاده از صابون کمک می کند تا بعد ها دیوار دچار کپک نشود.

اگر دیوار آجری شما از قبل رنگ شده بود باید رنگ قدیمی از روی دیوار پاک شود برای این کار می توان از کاردک و یا در صورت امکان از دستگاه سندلاست استفاده شود.

بعد از شستشوی دیوار باید مدت زمان کافی فرصت دهید تا دیوار به طور کامل خشک شود چون وجود کوچکترین رطوبت می تواند کیفیت رنگ اجرایی را به شدت کاهش داده و رنگ در مدت زمان کوتاهی تخریب شود.

آستر کشی : نمای ساختمان سنتی نیاز به آستر کشی دارد چون دیوارهای آجری صاف نیستند و باید آستر کشی روی این دیوار ها انجام شود تا کیفیت رنگ افزایش یافته و به سادگی در برابر رطوبت تخریب و پوسته پوسته نشود.برای این کار باید از سیلر و پرایمر رنگ استفاده شود در ابتدا سیلر را اجرا کرده و بعد از خشک شدن کامل سیلر با غلطک یا قلمو ،پرایمر اجرا شود.

پرایمر مورد استفاده در نمای ساختمان سنتی آجری باید از نوع پرایمر روغنی و ضد آب باشد تا در برابر رطوبت و شرایط جوی مقاومت کافی داشته باشد.

بتونه کاری : برای رفع آسیب هایی مانند شکاف ، ترک و سوراخ های موجود در دیوار آجری نیاز به استفاده از بتونه است تا سطح برای رنگ آمیزی آماده شود.توجه داشته باشید که بتونه مورد استفاده باید با رنگ نمای انتخابی همخوانی داشته باشد.

رنگ آمیزی : با خشک شدن بتونه حال نوبت به اجرای رنگ می رسد شما می توانید با انتخاب مناسب ترین رنگ که از کیفیت و مقاومت کافی برخوردار باشد رنگ آمیزی را با غلطک آغاز کنید و بعد از رنگ آمیزی با غلطک رنگ آمیزی خود را با قلمو تکمیل کنید.

نقاشی نمای ساختمان سنتی

بهترین رنگ برای رنگ آمیزی نمای ساختمان سنتی

اگر دیوار آجری در داخل ساختمان باشد می توان با انواع رنگ های معمول مانند رنگ اکریلیک و روغنی دیوار را رنگ آمیزی کرد اما اگر قصد رنگ آمیزی نمای آجری را دارید پیشنهاد می کنیم از رنگ های مخصوص نما که در برابر رطوبت ،شرایط جوی ، بارندگی و … مقاوم هستند استفاده کنید تا عمر و دوام نقاشی نما افزایش یابد.

انواع رنگ های مناسب برای نمای ساختمان

  • رنگ اکریلیک : از محبوب ترین رنگ های نمای ساختمان رنگ اکریلیک است که مقاومت و دوام طولانی مدتی داشته و درخشنده و انعطاف پذیر هستند.
  • رزین اکریلیک : این دسته از رنگ های نما بر دو پایه آب و روغنی تولید شده اند.که انواع رزین اکریلیک با حلال آب، بدون بو ، ضد قارچ ، مقاوم در برابر نور خورشید با مقاومت بالا هستند و انتخابی مناسب برای رنگ آمیزی نمای ساختمان سنتی می باشند.
  • رنگ کنیتکس : رنگ کنیتکس بر دو پایه آب و روغنی تولید شده اند که رنگ کنیتکس بر پایه روغنی برای رنگ آمیزی نمای ساختمان مناسب هستند. این رنگ مقاومت بالایی در برابر رطوبت داشته و عمر و دوام طولانی مدتی دارد.
  • رنگ روغنی : رنگ روغنی براق از رنگ های مقاوم در برابر رطوبت و شستشو است و برای رنگ آمیزی سطوح فلزی و نرده ها ،درب و پنجره و … استفاده می شود از این رنگ می توان برای رنگ آمیزی نمای ساختمان نیز استفاده کرد .البته ما این رنگ را برای نمای ساختمان پیشنهاد نمی کنیم چون عمر و دوام این رنگ نسبت به دیگر رنگ های مخصوص نما کمتر است.
  • رنگ دریایی : در تولید رنگ دریایی از رزین های طبیعی استفاده شده است .این رنگ عایقی بسیار قوی در برابر رطوبت و بارندگی است به همین دلیل از این رنگ به عنوان ایزوگام و در مناطق پرباران برای رنگ آمیزی نمای ساختمان استفاده می شود.
  • لاک واترپروف بی رنگ : این رنگ بر اساس رزین های پلی یورتان تولید شده و مقاومت بالایی در برابر نور خورشید ، رطوبت ، بارندگی و آلودگی های دارد.این لاک بی رنگ بوده و برای نمای بیرونی و داخلی ساختمان مناسب بوده و قابلیت اجرای راحت آن کمک می کند تا حتی افراد مبتدی نیز بتوانند از این رنگ استفاده کنند.
  • رنگ اپوکسی : اپوکسی از رنگ های مقاوم با قدرت چسبندگی بسیار قوی در برابر رطوبت ، شرایط جوی ، اشعه های رادیو اکتیو ، گردوغبار و مواد شیمیایی است که از تغییر رنگ و آلودگی نما جلوگیری می کند و قابلیت شستشوی بالایی دارد.
  • رنگ نانو : این رنگ عایقی قوی بوده و مقاومت بالا در برابر شرایط جوی ، رطوبت و نور خورشید داشته و همچنین با خاصیت آب گریز بودن و مقاوم بودن در برابر گرد و غبار و ضد لک بودن می تواند تا مدتهای طولانی زیبایی و کیفیت خود را حفظ کند.

نقاشی ساختمان سنتی

سخن پایانی با وجودی که دیوار های آجری عمر و دوام طولانی مدتی دارند اما باز هم این رنگ ها نیاز به مراقبت و مرمت دارند تا زیبایی و مقاومت خود را حفظ کنند اما توجه داشته باشید که چون دیوار آجری ناصافی های فراوانی دارد اگر زیرسازی درست و اصولی روی آن اجرا نشود رنگ نهایی شما کیفیت لازم را نخواهد داشت و به زودی پوسته کرده و می ریزد پس در اجرای مراحل زیرسازی و رنگ آمیزی دقت عمل به خرج دهید.