سالهاست که همه به ما استفاده از رنگ پلاستیک را پیشنهاد می کنند اما چه چیز موجب این پیشنهاد شده و اینکه برای داشتن یک رنگ آمیزی باکیفیت و عالی با رنگ پلاستیک باید چقدر آب به رنگ اضافه کنیم؟

حلال های رنگ ها

 

لینک های مفید:
نقاشی نمای ساختمان

 

چقدر آب برای رقیق کردن رنگ پلاستیک نیاز است؟

اگر می خواهید با رنگ پلاستیک،دیواری را رنگ آمیزی کنید باید بدانید رنگ را تا چه میزان باید رقیق کنید تا رنگی با کیفیت اجرا شود و چه نکاتی در میزان رقیق کردن رنگ اهمیت دارد.

برای اجرای رنگ پلاستیک باید در اولین قدم مقدار مناسبی آب به آن اضافه کرده و رنگ را به میزانی رقیق کنید تا رنگ به خوبی روی دیوار پخش شده و بدون شره کردن پوشش دهی خوبی روی سطح ایجاد کند.

هر نوع رنگی حلال خاصی دارد که می توان با آن رنگ را رقیق کرد برای مثال حلال رنگ روغنی بنزین است و حلال رنگ پلاستیک آب است اما آیا همه ی رنگ های پلاستیک با یک میزان آب به غلظت مورد نظر می رسد و یک فرمول مشخص برای این کار وجود دارد؟

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که نه نمی توان برای همه نوع رنگ پلاستیکی یک فرمول خاص داد بلکه باید به برند رنگ توجه شود برخی از رنگ های پلاستیک نیازی به حلال نداشته و به حدی رقیق هستند که می توان به طور مستقیم آنها را روی سطح اجرا کرد و برخی از رنگ ها به مقدار کمی آب نیاز دارند و برخی دیگر نیز به مقدار بسیار بیشتری آب برای رقیق شدن نیاز دارند تا به غلظت مناسب برسند.

 

لینک های مفید:
قیمت رنگ جوتن

 

اما منظور از غلظت مناسب برای رنگ پلاستیک چیست ؟ رنگ ها یا کیفیت بالایی دارند یا کیفیت متوسط و پایین و بسته به این خصوصیت باید غلظت آنها تنظیم شود.اگر نمی توانید میزان آب مورد نیاز برای رقیق کردن رنگی که خریداری کرده اید را تشخیص دهید باید با استادکار نقاش ساختمان یا فردی باتجربه در این رابطه مشورت کنید .

به طور کلی میزان آب را به رنگ به نسبت 40 به 60 می دانند یعنی برای رقیق کردن 4 کیلوگرم رنگ به میزان 6 لیتر آب نیاز است و برای تقویت پوشش دهی رنگ باید رنگ با لاجورد مخلوط شود .توجه داشته باشید که مقدار آب مورد نیاز برای رنگ های باکیفیت بیشتر و برای رنگ های با کیفیت پایین تر به مقدار آب کمتری نیاز است.

برای آماده کردن رنگ بعد از اضافه کردن آب ،نوبت به اضافه کردن لاجورد می رسد این پودر معجره گر می تواند رنگ شما را به مقدار بسیار کمی متمایل به آبی کرده و همچنین پوشش دهی رنگ را تا چند برابر افزایش می دهد.

حلال های رنگ های ساختمانی

آیا ابزار رنگ آمیزی در میزان حلال رنگ پلاستیک تأثیر دارد؟

نکته قابل توجه دیگر در میزان حلال مورد نیاز برای رقیق کردن رنگ این مسئله است که از چه ابزاری برای رنگ آمیزی استفاده می کنید و آیا ابزار مورد استفاده در میزان رقیق کردن رنگ تأثیر گذار است یا خیر؟

بله ابزار مورد استفاده برای رنگ آمیزی مهم است اینکه می خواهید از غلطک یا قلمو و یا پمپ و پیستوله استفاده کنید به شما می گوید که رنگتان باید تا چه میزان رقیق شود اما چرا این مسئله مهم است؟ چون در استفاده از ابزار بسته به نوع ابزار، نیاز است رنگ با میزان مناسبی از آب رقیق شود.

در استفاده از ابزاری همچون پمپ و پیستوله، رنگ باید رقیق تر باشد تا بهتر توسط این وسیله پاشیده شود اما در استفاده از قلمو می توان رنگ را کمی غلیظ تر آماده کرد تا کار با قلمو راحت تر باشد.

اما در رنگ آمیزی با غلطک ،باید بگوییم غلطک از بهترین ابزار برای رنگ آمیزی است که جایگاهی بسیار ویژه داشته و در رنگ آمیزی با آن، هم سرعت رنگ آمیزی و هم عمر و دوام رنگ افزایش می یابد و در رنگ آمیزی با این وسیله می توان رنگ را غلیظ تر از دیگر ابزار تهیه و استفاده کرد که این مطلب در بالا رفتن دوام رنگ تأثیر گذار است.

رنگ آمیزی روی بتن

در رقیق کردن رنگ به چه نکاتی باید توجه کرد؟

برای اضافه کردن آب به رنگ پلاستیک برای رقیق کردن آن باید به چند نکته توجه کنید:

  • برند رنگ در میزان آب مورد نیاز برای رقیق کردن آن مهم است رنگ های باکیفیت بالا به میزان آب بیشتر برای رقیق شدن نیاز دارند ولی رنگ های بی کیفیت باید با مقدار کمی آب رقیق شوند تا کیفیت خود را از دست ندهند.
  • غلظت زیاد رنگ نیز خوب نیست فکر نکنید اگر رنگ غلیظ باشد کیفیت آن بهتر می شود این امر موجب شره کردن و ناصافی رنگ خواهد شد.
  • در رقیق کردن رنگ به نوع وسیله ای که قصد دارید با آن رنگ آمیزی را اجرا کنید توجه کنید چون برای رنگ آمیزی با پیستوله بهتر است رنگ با 35 تا 40 درصد آب رقیق شود و برای رنگ آمیزی با قلمو رنگ باید با 25 تا 35 درصد آب رقیق شود و برای رنگ آمیزی با غلطک میزان 5 تا 10 درصد آب برای رقیق کردن رنگ کافی است.
  • پس از رقیق کردن رنگ با آب حتماً قبل از استفاده از رنگ آن را با یک صافی مناسب که می تواند جوراب زنانه نازک باشد، صاف کنید تا هیچ ناخالصی و دلمه ای در آن باقی نماند تا موجب کاهش کیفیت رنگ آمیزی شود.

 

سخن پایانی

شاید به ظاهر رنگ آمیزی با رنگ پلاستیک ساده به نظر برسد اما بهتر است قبل از اجرای رنگ با فردی باتجربه و یا با استادکار نقاش ساختمان مشورت کنید بخصوص در رابطه با میزان حلال مورد نیاز که در کیفیت رنگ اجرایی بسیار اهمیت دارد و در کنار دیگر مراحل رنگ آمیزی که درست اجرا شدن زیرسازی سطح مانند بتونه و سنباده و … است رنگ آمیزی زیبا و مقاوم داشته باشید.

مقالات مفید: رنگ پلاستیک روی گچ