رنگ روغنی دومین رنگ تولید شده در سال ها پیش بوده که بعد از رنگ پلاستیک تولید و عرضه شد این رنگ با مزایای بسیار تا صدها سال رقیبی نداشته و به عنوان بهترین رنگ ساختمانی مورد استفاده قرار می گرفته و امروزه نیز با وجود تولید انواع رنگ های ساختمانی با ترکیبات و شکل های مختلف باز هم رنگ روغنی به عنوان رنگی باکیفیت و مقاوم مورد تأیید استادکاران نقاش ساختمان و مشتریان می باشد.

رنگ های روغنی در انواع برند ها تولید و عرضه شده اند که معتبر ترین این برند ها سحر ، ارژنگ ،پارس بهار و … می باشد .حلال رنگ های روغنی تینر و بنزین است که هر دو موادی آتش زا بوده و باید با دقت مورد استفاده قرار بگیرند اما مطلب مهم این است که چه مقدار حلال باید برای رقیق کردن رنگ روغنی به آن اضافه کنیم تا غلظت رنگ به حد مناسب برای اجرا برسد.

 

لینک های مفید:
قیمت نقاشی ساختمان 1401

 

حلال های رنگ ها

چه مقدار حلال به رنگ روغنی اضافه کنیم؟

برای اینکه رنگ روغنی را روی سطوح اجرا کنیم باید رنگ را با حلال مناسب رقیق کنیم تا غلظت آن به حدی برسد که به خوبی روی دیوار پخش شده و  پوشش لازم را ایجاد کند.اما در میزان رقیق کردن رنگ ها باید به این مسئله نیز اهمیت داد که قرار است با چه وسیله ای رنگ روی سطوح اجرا شود.

رنگ روغنی را می توان با ابزاری همچون قلمو ، غلطک و پیستوله اجرا کرد اما در استفاده از این ابزار، تفاوتی اساسی وجود دارد اینکه قصد دارید رنگ را با کدام یک از این ابزار اجرا کنید به غلظت هایی متفاوت از رنگ روغنی نیاز دارید.

تنظیم میزان غلظت رنگ روغنی در بالا رفتن کیفیت و دوام رنگ بسیار مؤثر است و هر قدر حلال بیشتری به رنگ اضافی شود ممکن است شفافیت و پوشانندگی رنگ نیز کاهش یابد.به طور کلی اگر بخواهیم فرمولی برای رقیق کردن رنگ ارائه کنیم باید بگوییم که برای مثال باید به 4 لیتر رنگ نیم لیتر تینر اضافه شود تا غلظت مورد نیاز بدست آید.

توجه داشته باشید که کیفیت رنگ ها در تعیین میزان غلظت آن مهم است و رنگ باید به اندازه ای رقیق شود که بتوان به راحتی آن را اجرا کرد ولی زیاد رقیق نشوند که دیگر قدرت پوشانندگی نداشته باشند.

تینر ماده ای نفتی و روغنی است که در بالا بردن کیفیت و ماندگاری رنگ تأثیر داشته و کمک می کند رنگ قابلیت شستشوی بهتری داشته باشد و راحت تر بتوان سطح را تمیز کرد از این رو استفاده از تینر برای اجرای رنگ روغنی مهم بوده و درصد اضافه کردن تینر به رنگ نیز اهمیت پیدا کند.

در رقیق کردن رنگ روغنی به راهنمای روی قوطی رنگ توجه کنید تا میزان حلال مورد نیاز را بفهمید همچنین توجه داشته باشید که رنگ های بی کیفیت باید با حلال کمتری رقیق شوند تا قدرت پوشانندگی خود را از دست نداده و بهتر بتوانند سطح را پوشش دهند.

 

لینک های مفید:
شرکت نقاشی ساختمان

 

حلال های رنگ ها

چرا باید رنگ روغنی رقیق کنیم؟

رنگی که خریداری می کنند غلظت بالایی دارد به همین دلیل اگر بخواهید بدون دخل و تصرفی در آن ،رنگ را مورد استفاده قرار دهید پوششی ضخیم و ناهماهنگ ایجاد شده و رنگ به سرعت شره می کند.پس برای اجرای رنگ اول رنگ را در ظرفی مناسب و بزرگتر ریخته و بعد مقدار مناسبی تینر به آن اضافی کنید اگر نمی توانید میزان دقیق تینر را محاسبه کنید بهتر است کم کم تینر را به رنگ اضافه کنید و آنها را مخلوط کنید و اگر باز هم رنگ غلیظ بود مقدار دیگری تینر اضافی کنید.

با این کار رنگ بیش از حد رقیق نشده و می توانید با خیالی آسوده رنگ را به غلظت مناسب برسانید.سپس رنگ را با صافی مناسب که می تواندجوراب نازک زنانه باشد صاف کنید تا هر گونه ناخالصی یا رنگ های سفت از رنگ جدا شود و بعد رنگ یکدست را روی سطوح اجرا کنید تا رنگی یکنواخت با ضخامتی مناسب داشته و نگران شره کردن رنگ نباشید.

روی رنگ اکریلیک میشه رنگ روغنی زد؟

جمع بندی نهایی

استفاده از رنگ روغنی کاری کاملاً تخصصی است و ما اجرای آن را به افراد بی تجربه و غیر حرفه ای پیشنهاد نمی کنیم. چون این رنگ قابل پاک کردن نیست و می تواند نه تنها به سطوح به شدت آسیب بزند بلکه ممکن است با ریختن رنگ روی لباستان یا زمین یا دیگر لوازم به دردسر جدی بیفتید.

و حتی نیاز باشد که سطح دیوار را زیرسازی اساسی کرده و رنگ های شره کرده و ناهماهنگ را از روی دیوار پاک کنید که کاری زمانبر و هزینه بر خواهد بود و از همه بدتر اینکه باید هزینه رنگ و دستمزد نقاش ساختمان را هم مجدد پرداخت کنید پس با سپردن کار به فردی متخصص از هزینه اضافی جلوگیری کنید.