یکی از روغن های بسیار پرکاربرد در نقاشی ساختمان رنگ روغنی است این رنگ در برابر رطوبت و آب بسیار مقاوم است به طوری که می توان از این رنگ به جای ضد زنگ ها برای عایق بندی فلزات و همچنین برای رنگ آمیزی و محافظت از چوب و انواع سطوح استفاده کرد .اما این رنگ شگفت انگیز یک ایراد بسیار جدی دارد و آن اینکه اگر این رنگ به روی سطوح و لباس و … بریزد پاک کردن آن بسیار سخت است .

چگونگی تمیز کردن رنگ روغنی از روی لباس و فرش را در مقالات قبل بررسی کردیم اما اگر رنگ روغنی روی دیوار بریزد باز هم می توان آن را تمیز کرد؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم رنگ روغنی ضد آب بوده و حلال آن بنزین است و باید برای پاک کردن آن از تینر یا بنزین استفاده شود .

 

لینک های مفید:
نقاشی ساختمان با دستگاه ایرلس

 

در صورت خیس بودن رنگ روغنی ریخته شده کار راحت تر خواهد بود و فقط کافیست به سرعت رنگ را با دستمالی آغشته به بنزین یا تینر پاک کنیم ولی اگر رنگ خشک شده باشد چه ؟ آیا باز هم می توان رنگ را از روی دیوار پاک کرد.

برای پاک کردن رنگ خشک شده از روی سطوح باید نوع سطح مشخص شود اینکه سطح مد نظر چوبی یا فلزی و یا دیواری گچی یا رنگ شده است در هر یک از این موارد روش ها متفاوت خواهد بود.

پاک کردن رنگ پلاستیک

چگونه رنگ روغنی را از روی سطوح پاک کنیم؟

پاک کردن رنگ روغنی از روی سرامیک :

در هنگام استفاده از رنگ روغنی بهتر است سطوح را با مشما بپوشانید و سپس اقدام به رنگ امیزی کنید تا رنگ روی  زمین نریزد اما اگر به هر دلیلی رنگ روی زمین با کفپوش سرامیک ریخت ،باید چه کنیم ؟ رنگ روغنی تا وقتی خشک نشده به راحتی می توان آن را از روی سرامیک با دستمالی خشک پاک کرده و سپس با دستمالی آغشته به تینر یا بنزین لک بر جا مانده را پاک کنید.

 

لینک های مفید:
اجرای سیلر کیلر (تضمینی)

 

اما اگر رنگ روی سرامیک خشک شده باشد باید چه کرد؟ پاک کردن رنگ خشک شده کمی سخت است؛ البته پاک کردن رنگ روغنی از روی سرامیک چندان مشکل ساز نیست و برای انجام این کار فقط کافیست با کاتر یا تیغ بتونه کاری به راحتی رنگ خشک شده را از روی سطح جدا کرد و سپس با دستمالی آغشته به تینر یا بنزین لک بر جا مانده را با دقت پاک کنید.

پاک کردن رنگ روغنی از روی شیشه یا آینه

در نقاشی ساختمان حتی شیشه ها را نیز باید با مشما و چسب مخصوص عایق کرد اما اگر رنگ روی شیشه یا آینه بریزد باید چه کنیم؟ پاک کردن رنگ از روی سطوح صاف و یکدست تقریباً کار راحتی است و برای پاک کردن رنگ روغنی از روی شیشه،اگر رنگ خیس بود با دستمال آغشته به تینر سریع رنگ را پاک کنید ولی اگر رنگ خشک شده باشد باید با کاتر رنگ را از روی شیشه تراشیده و سپس با شیشه پاک کن و دستمال ،شیشه را کاملاً تمیز کرد.

پاک کردن رنگ از روی سطوح فلزی

برای پاک کردن سطوح فلزی از رنگ روغنی ریخته شده بر روی آنها باید از تینر کمک گرفته و چند بار با پنبه تینر را روی لک بمالید تا کمی لک شما نرم شود سپس با دستمالی زبر و آغشته به تینر محکم روی سطح بکشید تا لک های باقی مانده پاک شوند. اگر لک رنگ خیس باشد این کار بسیار ساده تر بوده و به راحتی می توانید رنگ را با دستمالی خشک پاک کرده و سپس لک های  برجا مانده را با دستمالی آغشته به تینر پاک کنید و در آخر با دستمالی خشک سطح را بار دیگر پاک کرده و با آب گرم و مایع ظرفشویی سطح را به خوبی تمیز کنید.

اگر لک روی فلز خیلی بزرگ باشد عملاً تمیز کردن آن غیر ممکن خواهد شد بخصوص در مورد رنگ روغنی که قدرت چسبندگی بسیار  بالایی دارد و استفاده از تینر نمی تواند صد درصد رنگ را پاک کند.

پاک کردن رنگ روغنی از روی سطوح چوبی

اگر رنگ روغنی روی چوب بریزد قبل از خشک شدن رنگ می توان به راحتی با تینر آن را پاک کرد اما اگر رنگ خشک شده باشد کار بسیار سخت است و می توان با دستمالی آغشته به تینر چند بار روی رنگ کشیده و سپس محکم با دستمال آغشته به تینر روی رنگ را بمالید تا رنگ پاک شود.

اما اگر سطح رنگی زیاد باشد این روش کارگر نخواهد بود و شما دو راه خواهید داشت راه اول اینکه با کاتر به آرامی رنگ را بعد از اینکه چند بار با تینر خیس کردید بتراشید که ممکن است به رنگ آسیب خورده و در ،خراشیده شود. دومین راه این است که در را رنگ آمیزی کنید و از پاک کردن رنگ صرفه نظر کنید.

پاک کردن رنگ پلاستیکہ

پاک کردن رنگ از روی دیوار گچی

خوشبختانه پاک کردن رنگ از روی دیوار  گچی راحت است و چون گچ قدرت چسبندگی چندانی با رنگ ندارد پس می توان به راحتی رنگ را از روی سطح دیوار گچی تراشید و جالب است بدانید که پاک کردن رنگ روغنی حشک شده از روی دیوار گچی بسیار راحتر از رنگ خیس است،

چون گچ مانند اسفنجی است که اگر رنگ خیس را بخواهید از روی سطح بردارید بیشتر مایع گچ روی دیوار پخش خواهد شد و باید این کار را با تینر انجام دهید و یا صبر کنید تا رنگ خشک شود و سپس اقدام به پاک کردن آن کنید.

پاک کردن رنگ از روی دیوار رنگ شده

اگر رنگ روی دیواری ریخت که قصد نداشتید آن را رنگ کنید بهتر است عجله کنید و سریع تر رنگ را با دستمالی خشک و سپس با دستمالی آغشته به تینر آن را پاک کنید و مطمئن باشید رنگ بعد از خشک شدن از روی سطح دیوار پاک نخواهد شد مگر اینکه رنگ را با کاتر یا تیغ از روی دیوار بتراشید که در اینصورت مطمئناً به رنگ اصلی دیوار آسیب خورده و باید مجدداً دیوار را زیرسازی و رنگ کنید.

پاک کردن رنگ پلاستیک

جمع بندی نهایی

پاک کردن رنگ روغنی از روی سطوح، سخت و دردسر ساز است پس قبل از رنگ آمیزی، فرش و موکت ها و کلیه لوازم را جمع آوری کرده و در جایی مطمئن قرار دهید و در صورت نیاز روی آنها مشما بکشید

و دیوار ها ، پنجره ها و زمین را نیز با مشما به خوبی بپوشانید تا نیاز نباشد دردسر پاک کردن رنگ ریخته را متحمل  شوید بخصوص در رابطه با پاک کردن رنگ از روی فرش ، لباس و دیوار رنگ شده که پاک کردن رنگ مطمئناً موجب آسیب به آنها خواهد شد.

مقالات مفید: چه مقدار تینر به رنگ روغنی اضافه کنیم؟