در گذشته رنگ آمیزی کاری سخت و وقت گیر بود و باید فردی استادکار این کار را انجام می داد چون استفاده از قلمو و تهیه رنگ کاری تخصصی بود بعد ها با وارد شدن غلطک به بازار نقاشی ساختمان کار کمی ساده تر شد و افراد کم تجربه تر نیز توانستند به کمک این وسیله و با رنگ های ساده تر مانند رنگ پلاستیک کار رنگ آمیزی را اجرا کنند اما باز هم اجرای رنگ سخت بود چون باید رنگ به غلظت مناسبی رسانده می شد تا کار رنگ آمیزی به درستی اجرا می شد.اسپری رنگ چیست و چه کاربردی دارد؟

 

لینک های مفید:
بهترین برند های اسپری رنگ

 

امروزه یکی از روش های رنگ آمیزی استفاده از اسپری رنگ است این محصول مزایای بسیاری دارد که به شما کمک می کند هر قدر هم که در کار رنگ آمیزی ناشی باشید با کمی دقت و تمرین سطوح را به خوبی رنگ آمیزی کنید.

رنگ اسپری در قوطی های فشرده و در ابعاد مختلف تولید می شوند و در آنها انواع رنگ های فلورسنت ، رنگ آکریلیک ، رنگ گرانیت ، رنگ روغنی ، رنگ پلاستیک و … ریخته می شود که هر یک از این رنگ ها برای رنگ آمیزی سطوح خاصی کاربرد دارند.

استفاده از اسپری رنگ مزایا و معایبی دارد که برای استفاده از آنها بهتر است با این ویژگی ها آشنا باشید تا در کسب نتیجه ی مثبت شما را یاری کند پس در ادامه با ما باشید تا اطلاعات کافی در این رابطه به دست آورید.

با اینکه اسپری رنگ ها در کنار مزایا ،معایبی هم دارند باز هم استفاده از آنها پیشنهاد می شود علت این پیشنهاد مزایای بیشتر این رنگ ها نسبت به معایبشان است که ما را در استفاده از این محصولات ترغیب می کند.

بهترین برند های اسپری رنگ

 

لینک های مفید:
نقاشی ساختمان

 

مزایای اسپری رنگ در رنگ آمیزی سطوح

  1. در استفاده از رنگ ها باید آنها را به کمک حلال مناسب به غلظت استانداری رساند تا پوشش دهی رنگ و قابلیت اجرای آنها بهتر شده و بتوان آنها را به خوبی اجرا کرد. تنظیم غلظت رنگ ها برای هر رنگ و هر نوع برندی متفاوت است به همین دلیل باید فردی استادکار این کار را انجام دهد تا رنگ خراب نشود اما در استفاده از اسپری رنگ دیگر این مشکل وجود نداشته و رنگ داخل قوطی بدون هیچ تغییری مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. اسپری رنگ با فشار یک دکمه به بیرون پاشیده می شوند پس می توان با سرعت بیشتر رنگ را به طور یکنواخت روی سطوح پاشید و رنگی صاف و یکدست اجرا کرد بدون اینکه نیاز به صرف زمان طولانی باشد.
  3. در استفاده از قلمو ها و غلطک ها در رنگ آمیزی سطوح به غیر از اینکه مدت زمان بیشتری نیاز است احتمال اینکه ردی از آنها روی سطوح بماند وجود دارد بخصوص اگر قلمو یا غلطک کیفیت مناسبی نداشته و یا کهنه باشند در صورتی که در اجرای رنگ با اسپری های رنگ دیگر این مشکل وجود نخواهد داشت.
  4. اسپری های رنگ برعکس دیگر رنگ ها سرعت خشک شدن سریع تری دارند از این رو بعد از پاشیدن رنگ در مدت زمان بسیار کوتاه خشک می شوند و کار رنگ آمیزی با سرعت بیشتر و کیفیت بهتر به پایان می رسد.
  5. اسپر ی های رنگ برای رنگ آمیزی انواع سطوح رنگ شده ، گچی ، سیمانی ، چوبی و فلزی و … فرموله و تهیه شده اند و کاربرد دارند پس می توان با این محصولات انواع سطوح را بی دغدغه رنگ آمیزی کرد.
  6. اجرای رنگ در نقاشی ساختمان بسیار پردردسر است و باید تمام مکانی که می خواهید رنگ کنید را خالی از لوازم کرده و بعد رنگ را اجرا کنید در صورتی که در استفاده از اسپری ها فقط کافیست روزنامه ای روی زمین پهن کرده و بعد با سرعت رنگ را اجرا کنید.
  7. در استفاده از اسپری های رنگ نیاز نیست به خود زحمت زیادی دهید و وقتی رنگ با سرعت به بیرون می پاشد حتی نقاط دور از دسترس را نیز پوشش می دهد در صورتی که در استفاده از قلمو یا غلطک برای رنگ آمیزی نقاط باریک و شکاف هایی که باید رنگ آمیزی شوند به مشکل خواهید خورد.
  8. رنگ آمیزی نقاطی مانند سطوح فلزی با قلمو یا غلطک سخت است و باید دقت زیادی شود تا رنگی یکنواخت اجرا شود در صورتی که رنگ آمیزی این سطوح با اسپری های مخصوص رنگ آمیزی فلزات کاری بسیار ساده بوده و رنگ آمیزی بسیار صاف و یکدست خواهید داشت.

بهترین برند های اسپری رنگ

 

معایب اسپری های رنگ در رنگ آمیزی

با اینکه معایب اسپری های رنگ در مقایسه با مزایای آنها بسیار کمتر است اما بهتر است با این عیوب آشنا شده و بعد با علم کافی انتخاب کنید.

  1. اسپری رنگ ها در مقایسه با رنگ های لاتکس تنوع کمتری دارند پس انتخاب محدودتری خواهید داشت.
  2. در استفاده از یک رنگ یک کیلویی در مقایسه با یک اسپری رنگ می توان مساحت بیشتری را رنگ آمیزی کرد و قیمت کمتری نیز پرداخت کرد پس برای رنگ آمیزی نقاط وسیع استفاده از اسپری ها ی رنگ نمی تواند بصرف باشد.
  3. اسپری رنگ ها بیشتر روغنی هستند و اگر روی دست یا سطحی بپاشند به سختی می توان رنگ را پاک کرد.
  4. اسپری رنگ ها معمولاً سمی بوده و به علت پاشش قدرتمندی که دارند در هوا پخش شده و ممکن است وارد ریه ها شوند پس در استفاده از این محصولات باید دقت کرد و حتماٌ از ماسک مناسب استفاده کرد.
  5. به ظاهر رنگ آمیزی با اسپری ها کار ساده ای به نظر می رسد ولی به هیچ عنوان اینطور نیست و اگر تمرین کافی نداشته باشید و ندانید که فاصله ی اسپری از سطح باید چه میزان باشد مطمئناٌ کیفیت رنگ اجرایی کاهش یافته و ضخامت رنگ در سطح یکنواخت نشده و حتی ممکن است رنگ پاشیده شده شره کرده و حباب هایی درون رنگ پاشیده شده جمع شده و سطح کار را نازیبا و ناهماهنگ کند.
  6. تنوع برند اسپری های رنگ بسیار زیاد است و در میان این برند ها،برند های بی کیفیت نیز به فراوانی یافت می شود پس اگر شناخت کافی از برند این محصولات نداشته باشید ممکن است هزینه ای بالا برای محصولی بی کیفیت داده باشید.

روش استفاده از اسپری رنگ

برای اجرای رنگی باکیفیت ، صاف و یکدست با اسپری های رنگ باید روش استفاده از این محصولات را بیاموزید تا به خوبی با این ابزار کار کنید و بتوانید رنگی با ضخامت یکسان و بدون مشکلاتی چون شره کردن رنگ، کار را تمام کنید.

  1. برای آغاز کار رنگ آمیزی با اسپری ها باید در ابتدا اطراف سطحی که قصد رنگ آمیزی آن را دارید با روزنامه بپوشانید تا رنگ به دیگر نقاط نپاشد.
  2. قبل از پاشش رنگ باید چند بار اسپری را تکان دهید تا ترکیبات آن به خوبی مخلوط شوند.
  3. باید فاصله اسپری تا سطح حدود 20 سانتی متر باشد تا رنگ به طور یکنواخت و بدون مشکل روی سطح را بپوشاند.
  4. برای رنگ آمیزی با اسپری دو بار این کار را تکرار کنید بار اول اجازه دهید رنگ به طور کامل خشک شود سپس مرحله دوم رنگ آمیزی با اسپری را تکرار کنید.
  5. برای به دست آوردن بهترین کیفیت رنگ به نوع سطح و نوع رنگ دقت کرده و از برند های معتبر استفاده کنید.

نکات ایمنی

  • در هنگام استفاده از اسپری های رنگ از ماسک استفاده کنید چون ذرات رنگ وارد ریه های شما شده و ممکن است به شما اسیب بزنند.
  • قوطی رنگ را دور از حرارت و در محیطی خشک نگهداری کنید تا کیفیت رنگ آن از بین نرود. و دقت کنید که بهتر است از این قوطی ها در فضای بیرونی خانه نگهداری کنید.

بهترین برند های اسپری رنگ

 

 

جمع بندی نهایی

استفاده از اسپری رنگ کار رنگ آمیزی را بسیار ساده تر کرده و دردسرهای اجرای رنگ های معمولی را ندارد اما استفاده از این محصول نیاز به کسب مهارت و آموزش دارد پس قبل از اجرای رنگ فیلم های آموزشی و مقالات مرطبت را مطالعه کرده و سپس بعد از تمرین ،کار رنگ آمیزی را اجرا نمایید.