رنگ ها از بهترین پوشش ها هستند که در انواع بسیار متفاوت و کاربردی برای هر نوع سطوحی فرموله و تهیه شده اند تا همه ی سطوحی که می توان فکرش را کرد رنگی مخصوص به خود داشته باشد.سطوحی که باید حرارت بالا را تحمل کنند نیز برای محافظت شدن و زیبایی نیاز به اجرای پوششی مقاوم دارند تا بتوانند حرارت بالا را تحمل کنند و دچار فرسایش و خوردگی نشوند ما در این مقاله قصد داریم رنگ های مقاوم در برابر حرارت را به شما معرفی کنیم پس ما را همراهی کنید.

 

لینک های مفید:
قیمت نقاشی ساختمان 1402

 

رنگ های مقاوم در برابر حرارت یا همان رنگ های نسوز همان طور که از نامشان پیداست در برابر حرارت بالا مقاومت بسیار خوبی داشته و تغییر رنگ نداده و نمی سوزند.ابزار و دستگاه هایی که تحت حرارت بالا قرار دارند فلزی هستند و رنگ آمیزی فلزات حتی اگر تحت حرارت بالا نباشند نیز نیاز به رنگ مخصوص فلز دارد حال که قرار است حرارت بالا نیز به آنها وارد شود چون فلزات رسانای قوی حرارت هستند پس باید از رنگی استفاده شود که بتواند تا حدودی سطح فلز را عایق بندی کرده و در برابر این حرارت نسوخته و از بین نرود.

رنگ های مقاوم در برابر حرارت

انواع رنگ های مقاوم در برابر حرارت

  1. رنگ سرامیکی
  2. رنگ مولتی پلیمری
  3. رنگ های نسوز پودری
  4. رنگ سیلیکونی
  5. رنگ اتیل سیلیکاتی

رنگ های مناسب برای کف سیمانی و سوله 3 مورد

رنگ های مقاوم در برابر حرارت

1- رنگ سرامیکی

یکی از رنگ های مقاوم در برابر حرارت رنگ سرامیکی است این رنگ کاربرد های بسیار زیادی داشته و با کیفیت بسیار بالایی که دارد در زیردریایی ها ، قطعات موتورهای خوردو ها ،موتورخانه ها و … و هر نوع سطوحی که تحت تأثیر دمای بالایی قرار دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

رنگ های سرامیکی بعد از اجرا پوششی سخت و مقاوم ایجاد کرده و با فرمولاسیون های خاصی که دارند می توانند حرارتی تا 2000 درجه فارنهایت را تحمل کنند و پایداری و ساختار خود را از دست ندهند.این رنگ ها قدرت چسبندگی بسیار خوبی داشته و به خوبی می توانند به انواع سطوح پلاستیکی ، چوبی ، انواع پلیمرها ، کامپوزیت ها و از همه مهم تر به سطوح فلزی بچسبند و این چسبندگی با سخت ترین شرایط نیز از بین نمی رود.

رنگ سرامیکی از جمله رنگ های مقاوم در برابر حرارت بوده و مزایای بسیاری نیز دارد از جمله مقاومت در برابر سایش ، خوردگی ، خراش و ضربه ، مواد شیمیایی و همچنین سختی بسیار عالی با وجود ضخامت کم از مزایای این رنگ است که با دارا بودن رنگ های متنوع انتخاب را برای انواع سلایق کاری جذاب کرده است.

2- مولتی پلیمری

این رنگ نیز از رنگ های مقاوم در برابر حرارت محسوب می شود .رنگ مولتی پلیمری حاوی سیلیکون و مواد اپوکسی بوده و بر دو پایه آب و حلال نفتی تولید شده اند و در پروژه های صنعتی که نیاز به بازسازی دارند استفاده می شود.وجود سیکیکون بالا در این رنگ مقاومت آن را در برابر حرارت بالا برده و کاربرد این رنگ را افزایش می دهد.

کاربرد رنگ های مولتی پلیمری برای رنگ امیزی مخازن و دیگ های فلزی موتورخانه ها ، ماشین آلات و تجهیزات ، اجاق ها و دودکش های صنعتی و … و سطوحی که نیاز به رنگ های مقاوم در برابر حرارت دارند بسیار مناسب است.

3- رنگ های نسوز پودری

این رنگ ها بر پایه اپوکسی و سیلیکون بوده و جزء رنگ های مقاوم در برابر حرارت و نسوز محسوب می شوند.رنگ های پودری پایه سیلیکون در برابر حرارت مقاومت بهتری دارند و همچنین این رنگ ها سازگاری بالایی با محیط زیست دارند بطوریکه این رنگ ها بدون ترکیبات آلی فرار یا voc هستند.همچنین این دسته از رنگ ها دارای رنگبندی متنوعی بوده و انتخاب را برای افراد ساده می کنند.

رنگ های پودری از جمله رنگ های مقاوم در برابر حرارت هستند که قیمت مناسبی داشته و قدرت چسبندگی عالی این رنگ ها موجب حفاظت کامل از سطوح فلزی می شوند.این دسته از رنگ های مقاوم در برابر حرارت کاربرد راحتی داشته و به سادگی اجرا می شوند و با پوشش عالی که روی سطح فلز ایجاد می کنند از این سطوح در برابر خوردگی و حرارت بالا محافظت می کنند.

4- رنگ های سیلیکونی

این رنگ ها مقاومتی 200 تا 600 درجه سانتی گراد را تحمل می کند و رنگ بندی های متنوعی دارد و پس از اجرا ظاهری براق یا نیمه براق روی سطوح ایجاد می کند.این دسته از رنگ ها بیشتر برای رنگ آمیزی سطوح فولادی و سطوحی که دارای  پرایمر هستند کاربرد دارد.این رنگ ها قابل اجزا با قلمو و دستگاه های اسپری بوده و استفاده از اسپری های مناسب به بالا رفتن سرعت کار بسیار تأثیر گذار است.

رنگ سیلیکونی از جمله رنگ های مقاوم در برابر حرارت بوده و با ضخامت میکرونی اجرا می شود ولی با وجود ضخامت بسیار کم رنگ اجرایی، مقاومت رنگ های سیلیکونی بسیار عالی بوده و استحکام و مقاومت بسیار خوبی روی سطوح فلزی ایجاد می کند.

 

5- رنگ های اتیل سیلیکاتی

این دسته از رنگ ها دو جزئی بوده و وجود پودر روی در ترکیبات این رنگ ها مقاومت حرارتی این رنگ ها را تا 400 درجه سانتی گراد افزایش داده است و همچنین مقاومت این رنگ ها را در برابر خوردگی و رطوبت بسیار بالاتر از رنگ های سیلیکونی کرده است.اجرای این رنگ ها کاری بسیار حرفه ای است و باید از استادکاری با تجربه در رنگ آمیزی با این رنگ ها استفاده شود.

 

 

مراحل اجرای رنگ نسوز

  1. تمیز کردن سطح از هر گونه آلودگی بر کیفیت کار نهایی بسیار خواهد افزاود.
  2. در ابتدا باید رنگ را به خوبی هم زد و به میزان لازم به آن تینر اضافه کرد تا به غلظت مورد نیاز برسد.
  3. برای شروع رنگ آمیزی اگر مساحت کمی را رنگ می کنید می توانید از قلمو استفاده کنید ولی در مساحت های بالا استفاده از اسپری بهتر خواهد بود.
  4. یک لایه نازک از رنگ را اجرا کنید تا هوا خارج شود سپس مرحله بعدی رنگ آمیزی را با ضخامت مناسب اجرا کنید.

رنگ های مقاوم در برابر حرارت

مزایای رنگ های مقاوم در برابر حرارت

  • چسبندگی : یکی از علل کیفیت بالای این رنگ ها چسبندگی بسیار بالا روی انواع سطح است.
  • مقاومت بالا : این دسته از رنگ ها در برابر نور خورشید و مواد شیمیایی مقاوم بوده و کیفیت خود را حفظ می کنند.
  • سرعت اجرایی : خشک شدن سریع این رنگ کمک می کند تا سرعت اجرایی آن بالا بوده و در مدت زمان کوتاهی کار رنگ آمیزی با رنگ نسوز اجرا شود.
  • مقاومت در برابر خوردگی : قدرت چسبندگی بالا و مقاومت این رنگ در برابر انواع شرایط جوی و مواد شیمیایی کمک کرده تا رنگ های نسوز بتوانند به خوبی از سطوح در برابر خوردگی و آسیب محافظت کنند.
  • تن رنگ : رنگ های نسوز در فام رنگی نقره ای تولید شده و رنگی بسیار جذاب برای انواع سطوح دارند.
  • مقاوم حرارتی : مقاومت این رنگ در برابر حرارتی در حدود 750 درجه سانتیگراد است.