رنگ آمیزی ساختمان کاری ظریف و سخت است و در انجام مراحل آن اگر کوچکترین اشتباهی رخ دهد ممکن است مشکلاتی در اجرای کار بوجود آید که بر زیبایی و کیفیت کار تأثیر بگذارد و رفع آن ها بسیار مهم است. از بین بردن رد غلطک رنگ از جمله مشکلاتیست که ممکن است پیش آید و باید به درستی رفع شود.

کار با قلمو برای افراد کم تجربه بسیار سخت است و رد قلمو روی سطح باقی می ماند و فقط افراد بسیار ماهر می توانند با این وسیله بدون نقص رنگ آمیزی را اجرا کنند این فقط یکی از عللی است که امروزه استفاده از غلطک در نقاشی ساختمان پر طرفدار شده و مزایای دیگری همچون سرعت بخشیدن به کار ، رنگ آمیزی بدون دردسر نقاط دور از دسترس و کیفیت بسیار بالاتر رنگ آمیزی با غلطک موجب شده افراد به استفاده از آن تمایل داشته باشند.

 

لینک های مفید:
قیمت نقاشی ساختمان 1402

 

اما در رنگ آمیزی با غلطک هم ممکن است به علل مختلف رد غلطک روی رنگ باقی بماند حتی اگر کار به دست افراد خبره نیز انجام شده باشد باز هم رخ دادن این اتفاق دور از انتظار نیست .نگران نباشید از بین بردن رد غلطک روی رنگ کاری ساده است و با کمی دقت می توان ایرادات را برطرف کرد.

دون دون شدن رنگ

علل و راهکارهای از بین بردن رنگ غلطک روی رنگ

1- غلظت نامناسب رنگ : یکی از علل باقی ماندن رد غلطک می تواند غلظت نامناسب رنگ باشد برای اینکه با این مشکل مواجه نشوید غلظک رنگ را با توجه به نوع و کیفیت رنگ تنظیم کنید تا رنگ پوششی یکنواخت ایجاد کند.

2- غلطک نامناسب : غلطک ها از نظر جنس و طراحی با هم متفاوتند و برای هر جنس رنگی،شامل حلال آب و حلال روغنی با جنسی خاص تولید شده اند مطمئناٌ اگر به جنس غلطک مناسب برای هر نوع رنگی دقت نکنید به علت پخش نشدن درست رنگ روی سطح ممکن است رد غلطک روی دیوار باقی بماند.

 

لینک های مفید:
نقاشی ساختمان با پمپ

3- غلطک کهنه و بی کیفیت : اگر غلطک شما کهنه شده و کیفیت خود را از دست داده از آن استفاده نکنید و غلطک دیگری تهیه کنید.

4- ناهماهنگی سطح دیوار : اگر سطحی که با غلطک رنگ آمیزی می شود به خوبی زیرسازی نشده و صاف نباشد غلطک نمی تواند رنگ را به طور یکنواخت روی آن سطح پخش کند پس رد غلطک روی رنگ دیوار باقی می ماند.

5- حرکت ناصحیح غلطک روی سطح : در هنگام رنگ آمیزی با غلطک باید تجربه داشته و یا از فیلم ها و مقالات آموزشی استفاده کنید و با حرکت صحیح غلطک رنگ را روی سطح حرکت دهید در غیر اینصورت حرکات ناهماهنگ و حرکت بیش از حد غلطک در یک نقطه موجب ایجاد رد غلطک روی سطح خواهد شد.

6- خشک شدن سریع رنگ در هنگام اجرا : اگر از رنگ هایی مانند رنگ اکریلیک که سرعت خشک شدن بالایی بخصوص در هوای بسیار گرم دارند استفاده می کنید باید با سرعت بیشتری رنگ را اجرا کنید در غیر اینصورت حرکت غلطک بر روی قسمتی که رنگ نیمه خشک شده ممکن است شما را با مشکل ایجاد رد غلطک روی رنگ کند.

7- وجود گردوغبار و آلودگی ها روی سطح : اگر تمام کار زیرسازی را به درستی اجرا کرده اید و نوبت به رنگ آمیزی رسیده اول مطمئن شوید که سطح دیوار عاری از آلودگی ها و گردوغبار است چون این ذرات سست می توانند موجب باقی ماندن رد غلطک روی رنگ شوند.

چه عللی می تواند موجب شره رنگ شود؟

8- آغشته کردن بیش از حد غلطک به رنگ : در هنگام رنگ آمیزی با غلطک باید بعد از فرو بردن غلطک در رنگ، آن را روی قسمت بالایی سینی غلطک، بکشید تا رنگ اضافی از روی غلطک گرفته شود در غیر اینصورت رنگ روی سطح شره کرده و رد غلطک روی رنگ باقی می ماند.

9- غلطک نو : شاید تعجب کنید اما باید بدانید که غلطک نو ممکن است حاوی گردوغبار و پرزهایی باشد که در هنگام اجرای رنگ روی سطح باقی مانده و رد غلطک را نمایان می کنند پس وقتی غلطک شما کاملاً نو است آن را به خوبی تمیز کرده و در ابتدا غلطک آغشته به رنگ را روی سطحی بکشید تا پرزهای آن گرفته شود بعد با اطمینان از اینکه این پرزها دیگر وجود ندارد کار را آغاز کنید.

دون دون شدن رنگ

از بین بردن رد غلطک روی رنگ

اگر با وجود تمام مطالب گفته شده در بالا رد قلمو روی رنگ باقی ماند نگران نباشید فقط کافیست صبر کنید تا رنگ کاملاٌ خشک شود سپس با سنباده ای نرم تمام ناصافی ها و رد غلطک را سابیده و سطح را یکدست کنید بعد با توجه به موارد گفته شده در بالا علت ایجاد رد غلطک را رفع کرده و مجدد کار رنگ آمیزی را انجام دهید.